Německá BVP Puma se potýkají s technickými nedostatky. Bundeswehr pozastavuje nákup

Moderní německá bojová vozidla pěchoty (BVP) Puma, která mají být jednou z hlavních opor armády, se potýkají s vážnými problémy. Ministryně obrany Christine Lambrechtová v pondělí proto až do vyřešení potíží pozastavila další nákupy těchto strojů. Závady ohrožují nejen akceschopnost bundeswehru, ale také závazky Německa vůči NATO, protože Berlín v příštím roce přebírá vedení aliančních sil velmi rychlé reakce.

Generální inspektor německé armády Eberhard Zorn ujišťuje, že na obnově provozuschopnosti obrněnců se pracuje a že Německo bude hned od začátku nadcházejícího roku schopno závazkům vůči NATO dostát.

„Nedávné selhání obrněnců Puma je značným nezdarem,“ řekla Lambrechtová. Zdůraznila, že dokud se vozidlo neprokáže jako stabilní, nemůže je armáda používat. „Naši vojáci se musejí spolehnout na to, že zbraňové systémy zůstanou robustní a stabilní i v boji,“ dodala.

Spolehnout se na německé ozbrojené síly může podle Lambrechtové i Severoatlantická aliance. Pro potřeby aliančních sil velmi rychlé reakce proto Německo místo původně zamýšlených pum nasadí stroje Marder. Ty do výzbroje bundeswehr zařazoval od sedmdesátých let minulého století a za jejich nástupce si armáda vybrala zmíněné pumy. „S bojovými vozidlem pěchoty Marder jsme počítali už během příprav, což se ukázalo jako moudré,“ doplnila ministryně.

Problémy obrněnců odhalilo nedávné cvičení

Ještě před týdnem přitom Lambrechtová hovořila o velkém dni pro Německo, když rozpočtový výbor Spolkového sněmu schválil nákup amerických stíhaček F-35 a další miliardové projekty modernizace německé armády, včetně dozbrojení vozidel Puma.

Problémy obrněnců odhalilo nedávné cvičení, na kterém bylo z provozu vyřazeno všech osmnáct zapojených vozidel. Generál Ruprecht von Butler poté napsal inspektorovi pozemních sil Alfonsu Maisovi zprávu, ve které podle magazínu Der Spiegel označil operační připravenost vozidel za sázku do loterie.

„Bohužel se musím takto tvrdě vyjádřit. S obvyklou spolehlivostí německých pozemních vozidel to nelze srovnávat,“ citoval magazín generála.

Potíže s vozy se údajně nedaly očekávat

Nejpalčivější závady se podle magazínu týkaly elektroniky, jednoho z obrněnců postihl také požár kabelů v prostoru pro řidiče a potíže byly i s funkčností střeleckých věží. Tyto problémy jsou podle generálova dopisu známé, za překvapivou ale označil jejich četnost. K rozsáhlým výpadkům uvedl, že se nedaly očekávat, protože stroje byly nasazeny pouze na střelnici v severoněmeckých nížinách, kde nebyly vystaveny nadměrné zátěži.

Zprávy o technických nedostatcích obrněných vozidel zaujaly nejen média, ale také poslance. Šéfka parlamentního výboru pro obranu Marie-Agnes Stracková-Zimmermannová kritizovala především to, že Spolkový sněm nebyl vůbec informován a že ona sama se o všem dozvěděla až z tisku. To, že problémy jsou, případně mohou nastat, není podle ní nic neobvyklého. „Očekávám ale, že my jako výbor dostaneme obratem prohlášení,“ řekla.

Německá ministryně obrany Christine Lambrechtová sedí v BVP Puma německé armády
Zdroj: Fabian Bimmer/Reuters

Generální tajemník opoziční Křesťanskodemokratické unie (CDU) Mario Czaja v pondělí v televizi RTL prohlásil, že problémy obrněných vozidel Puma jsou nejen nepříjemné, ale také ponižující, proto by měl kancléř Olaf Scholz zasáhnout.

„Doufáme, že tento týden bude jasno,“ dodal Czaja, jehož CDU je společně se sesterskou bavorskou Křesťansko-sociální unií (CSU) největší opoziční silou v parlamentu. 

Pumy mají nahradit dosluhující stroje Marder

Lambrechtová v pondělí označila kritiku z parlamentu za oprávněnou a uvedla, že do konce nadcházejícího týdne bude mít analýzu incidentů. „Projekt Puma se nachází v rozhodující fázi, a to jsem všem zúčastněným jasně zdůraznila,“ řekla o pondělní krizové schůzce na ministerstvu obrany. Na tu Lambrechtová pozvala zástupce armády a zbrojního průmyslu.

První bojová vozidla pěchoty Puma ze sériové produkce dostala německá armáda poprvé v roce 2015. V budoucnu mají plně nahradit dosluhující vozidla Marder, o která se německá mechanizovaná pěchota opírá od sedmdesátých let minulého století.