Izrael v USA zadal tajnou kampaň, aby získal větší podporu, tvrdí The New York Times

Izrael zorganizoval a zaplatil marketingové firmě kampaň, jejímž cílem bylo ovlivnit veřejné mínění Američanů a některých tamních zákonodárců ve prospěch izraelské ofenzivy v Pásmu Gazy, napsal ve středu list The New York Times (NYT). Na tajnou kampaň podle něj izraelská vláda vyhradila asi dva miliony dolarů (45,4 milionu korun). Na sociálních sítích byly následně dle deníku vytvořeny stovky falešných proizraelských profilů a vznikly i tři falešné zpravodajské portály. Mnohé z příspěvků přitom měly být vytvořeny pomocí chatbota ChatGPT společnosti OpenAI, který využívá prvky umělé inteligence.

Tajnou kampaň zadalo izraelské ministerstvo pro diasporu telavivské firmě Stoic, jež se specializuje na politický marketing. List NYT svá zjištění opírá o výpovědi čtyř nejmenovaných izraelských představitelů a dokumenty. Ministerstvo pro diasporu je vládní úřad, jehož posláním je propojovat se státem Izrael Židy po celém světě. Kampaň byla spuštěna v říjnu loňského roku a konkrétně na sociální síti X podle NYT stále pokračuje.

V době největšího rozmachu byly na X, Facebooku a Instagramu vytvořeny stovky falešných profilů, které sdílely proizraelské příspěvky, přičemž se vydávaly za skutečné Američany. Účty cílily na řadu amerických zákonodárců, a to zejména na demokraty a černošské politiky. Terčem byl lídr sněmovních demokratů Hakeem Jeffries či senátor Raphael Warnock. Oba politici přes falešné profily na sociálních sítích čelili výzvám, aby pokračovali v podpoře Izraele. Mnohé z falešných účtů se vydávaly za americké studenty či znepokojené občany.

Kampaň také vytvořila tři falešné zpravodajské stránky s názvy jako Non-Agenda a UnFold Magazine, které podle analýzy izraelské skupiny FakeReporter, jež monitoruje dezinformace, kradly a přepisovaly materiály z jiných médií včetně CNN a The Wall Street Journal, aby propagovaly postoj Izraele během války. Falešné účty na sociální síti Reddit pak odkazovaly na články na falešných zpravodajských webech, aby je pomohly propagovat.

Tajná operace však měla trhliny. Profilové obrázky používané na některých účtech někdy neodpovídaly fiktivním osobám, za které se vydávaly, a jazyk používaný v příspěvcích byl strojený. Nejméně ve dvou případech účty s profilovými fotografiemi černochů v příspěvcích například tvrdily, že jsou „Židovky středního věku“, píše NYT.

Podobné operace nejsou novinkou

Minulý týden zveřejnily společnosti Meta a OpenAI zprávy, které připisují vlivovou kampaň společnosti Stoic. Meta uvedla, že odstranila 510 účtů a jedenáct stránek na Facebooku, dvaatřicet instagramových účtů a jednu facebookovou skupinu spojenou s touto operací. OpenAI uvedla, že společnost Stoic vytvořila fiktivní osoby a životopisy, které se měly vydávat za skutečné uživatele sociálních sítí v USA, Kanadě a Izraeli a které zveřejňovaly protiislámské příspěvky. Na síti X mnohé z těchto příspěvků podle NYT zůstaly.

Izraelské ministerstvo pro diasporu zapojení do kampaně podle NYT popřelo, zatímco firma Stoic a síť X na žádost listu o komentář nereagovaly.

Kampaň podle NYT naznačuje, jak daleko byl Izrael ochoten zajít, aby ovlivnil americké mínění o válce v Pásmu Gazy. Spojené státy jsou dlouhodobě jedním z nejvěrnějších spojenců židovského státu a prezident Joe Biden nedávno podepsal balíček vojenské pomoci pro Izrael ve výši 15 miliard dolarů (přes 340 miliard korun). Izraelská ofenziva se však nelíbí mnoha Američanům, kteří vyzvali Bidena, aby stáhl podporu Izraele tváří v tvář rostoucímu počtu civilních palestinských obětí v Pásmu Gazy.

Podle odborníků na sociální sítě je tato operace prvním zdokumentovaným případem, kdy izraelská vláda zadala kampaň s cílem ovlivnit vládu USA. Ačkoli koordinované kampaně přímo podporované státem nejsou neobvyklé, obvykle je obtížné je prokázat. Všeobecně se má za to, že Írán, Severní Korea, Čína, Rusko a Spojené státy podporují podobné snahy po celém světě, ale často maskují svou účast tím, že práci zadávají soukromým společnostem nebo akci provádějí skrze třetí země, píše NYT.