Americký Federální letecký úřad (FAA) nařídil v souvislosti s lednovou nehodou v Indonésii kontroly letadel Boeing 737 ze sérií vyráběných v 80. a 90. letech, upozornila agentura Reuters. Úřad má podezření na závadu, která by mohla mít vliv na automatické ovládání tahu motorů.
Američtí dopravci musí zkontrolovat starší boeingy, letecký úřad reaguje na indonéskou nehodu
Nařízení FAA se týká strojů Boeing 737 ve verzích 300, 400 a 500, tedy letadel druhé generace 737, kterou výrobce označuje jako 737 Classic. V celém světě je podle úřadu zařazeno přes tisíc takových strojů, mnoho z nich však kvůli útlumu letectví v souvislosti s pandemií covidu-19 nelétá. Přímo však nařízení dopadá pouze na boeingy u amerických leteckých dopravců, konkrétně na 143 letadel. Dopravci musí kontrolu provést během dvou měsíců nebo nejpozději po 250 letových hodinách. Po dalších dvou tisících letových hodinách bude nutná další kontrola.
Dopravci se musí ujistit, že je systém synchronizace vztlakových klapek napojen na bezpečnostní senzor. V případě, že by počítač závadu ovládání klapek nerozpoznal, nefungovalo by správně automatické řízení tahu motorů.
Problémy nejnovější generace
Boeing a FAA zjistily, že by se u starších 737 mohl takový problém vyskytnout, při vyšetřování lednové katastrofy letadla společnosti Sriwijaya Air v Jakartě, při které zahynulo všech 62 lidí na palubě. Podle leteckého úřadu není žádný důkaz o tom, že by problém s klapkami a automatickým řízením tahu souvisel s příčinou havárie. Indonéští vyšetřovatelé nicméně v únoru uvedli, že příčinou pádu Boeingu 737-500 byl nevyrovnaný tah motorů.
Jeden ze dvou největších světových výrobců letadel má za sebou problémy s nejnovější generací rodiny 737. Po nehodách dvou strojů 737 MAX v roce 2019 byly všechny tyto letouny uzeměny a znovu byl jejich provoz povolen až koncem minulého roku. Příčinou nehod bylo selhání systému MCAS, který měl pomáhat se stabilizací stroje. Vyšlo najevo, že piloti o jeho existenci ani nevěděli, a tak netušili, jak mají reagovat na jeho poruchu.
Letos v dubnu znovu zakázal FAA dodávat nové boeingy 737 a nařídil také uzemnit některé provozované. Reagoval na závady v elektroinstalaci. Ve čtvrtek úřad schválil postup oprav elektroinstalace, stroje se tak budou moci vrátit do vzduchu a Boeing opět může dodávat nové letouny svým zákazníkům.