Polsko si ke své propagaci najalo americkou reklamní agenturu, avšak firma zemi propagovala i prostřednictvím fotografií z Prahy nebo ze slovenských hor. Polská národní nadace, do níž peníze vložily největší státní firmy, agentuře White House Writers Group (WHWG) za služby zaplatila podle polského portálu onet.pl 5,5 milionu dolarů (128,7 milionu korun). Příspěvky o Polsku, které firma zveřejňuje na různých sociálních sítích, navíc prakticky nikdo nesleduje.
Americká agentura dostala za úkol lákat na krásy Polska. Místo toho použila foto Prahy či Slovenska
Na instagramovém profilu heartofpoland, o který se z pověření Polské národní nadace stará americká agentura, se tak objevil loni na jaře snímek „Velikonoční západ slunce v Polsku“, který je však pohledem na Vltavu a pražské mosty. Příspěvek pak firma stáhla.
Když agentura informovala světovou veřejnost o úspěších polského skokana na lyžích Kamila Stocha, doprovodila svůj příspěvek fotografií akrobatického lyžaře. Na túru do polských hor zase lákala záběrem, který podle polských médií pochází ze slovenské části Západních Tater.
Úkolem nadace je údajně přesvědčovat o kvalitách vládních reforem
Polská národní nadace vznikla v roce 2016, tedy už v době, kdy byla u moci současná vláda národně-konzervativního Práva a spravedlnosti (PiS). Oficiálně měla zlepšit renomé Polska v zahraničí, ale neoficiálně je podle onet.pl jejím cílem přesvědčovat o kvalitách reforem zaváděných vládou PiS, které bývají v zahraničí považovány za kontroverzní. Jde třeba o změny v justici.
Agentura WHWG ve výroční zprávě pro americké úřady uvádí, že v rámci smlouvy s polskou nadací se stará o propagaci Polska na internetu. Podle onet.pl ale její příspěvky na Twitteru sleduje okolo šesti tisíc lidí, na videa na kanálu YouTube se téměř nikdo nedívá a profil heartofpoland na Instagramu sleduje asi padesát uživatelů.
Na domácí scéně Polská národní nadace vzbudila před dvěma lety kontroverze kampaní nazvanou Spravedlivé soudy, která hájila reformy justice prosazované Právem a spravedlností, jež výrazně posílily vliv politiků na soudnictví. V celém Polsku se tehdy objevily černobílé billboardy, které uváděly příklady údajných chyb soudů a útočily na soudce.