Během posledních čtyř let vládla na pardubické radnici jediná koalice. Většina v zastupitelstvu se sice postupem času rozpadla, i tak se ale koalici podařilo například koupit místní hokejový klub či postavit nový letištní terminál. Opozice na druhé straně představitelům města vyčítá rostoucí zadlužení a nedostatečné čerpání evropských dotací. Současná předvolební kampaň se nese v duchu debat o řešení dopravní situace či odkupu místní spalovny.
V Pardubicích je tématem doprava nebo odkup uzavřené spalovny
Komunální volby v Pardubicích vyhrálo v roce 2014 s velkým rozdílem ANO. Hnutí se díky tomu podařilo obsadit pozici primátora, kterým se stal lídr kandidátky ANO Martin Charvát. Koaliční spolupráci ANO podepsalo s ČSSD, TOP 09 a Koalicí pro Pardubice.
Původní koaliční většina 22 z 39 zastupitelů však nevydržela. Zastupitelský klub ČSSD postupně opustili tři členové. Hledání obecné shody komplikovala také skutečnost, že v zastupitelstvu působí celkem devět politických subjektů. Zastupitelé proto často hledají shodu jen obtížně. Opozice si navíc stěžuje, že neměla své zástupce v kontrolních orgánech městských firem.
Město koupilo hokejový klub, opozice kritizuje stagnaci
Pardubičtí zastupitelé se v uplynulém volebním období museli vypořádat hned s několika výzvami. Město se stalo vlastníkem hokejového klubu HC Dynamo, o jeho prodeji dalšímu subjektu se ale chystá rozhodnout až po volbách.
Pardubická radnice nechala opravit prostor přednádraží, stále ale nevyřešila osud bytového domu, ze kterého se odmítají vystěhovat někteří senioři. Dlouhodobě si část obyvatel stěžuje na provoz letiště, hlavně na hluk z vrtulníků.
Mezi úspěchy města patří pořádání Olympijského parku v roce 2016, který byl jedním z nejnavštěvovanějších v zemi. Radnice dokončila i modernizaci škol za 195 milionů korun. Městu a kraji se také podařilo postavit nový letištní terminál.
Naopak neúspěchem je stále nedokončený územní plán, který vzniká již celá dvě volební období. Nedaří se také uspokojivě vyřešit vybudování autobusového nádraží. To současné koupila soukromá společnost a chce jeho provoz ukončit. Opozice navíc vládnoucí koalici vyčítá rostoucí zadlužení a nedostatečné čerpání evropských dotací. Koalice také nesplnila svůj slib omezit ve městě hazard.
Kampaň o dopravě, spalovně i efektivním utrácení
Subjekty kandidující v komunálních volbách vidí jako prioritu Pardubic zlepšení dopravní situace. Problémy v této oblasti by měla zčásti vyřešit výstavba severovýchodního a jihovýchodního obchvatu. Na tyto projekty nemá radnice přímý vliv, může však pomoci s výkupem pozemků. Někteří lídři si dále hodně slibují od takzvaného inteligentního řízení dopravy ve městě. Sofistikované řízení křižovatek by mělo zlepšit průjezdnost městem s preferencí městské dopravy. Velkým problémem je stále nedostatek parkovacích míst.
Významným tématem voleb je i snaha o odkup místní spalovny nebezpečných odpadů. Zařízení je sice již od roku 2004 mimo provoz, současný majitel AVE CZ se ale snaží získat potřebná povolení k znovuzahájení provozu. Proti jsou ovšem obyvatelé města – petici proti obnovení provozu, kterou v roce 2009 zorganizovala sociální demokracie, podepsalo téměř 50 tisíc lidí. Odkup by mohl obnovení činnosti zabránit.
Kandidáti na post pardubického primátora se dále v předvolební kampani zabývají efektivním vynakládáním městských peněz. Současné vedení Pardubic chce totiž například odkoupit budovu v centru města a přestavět ji na radnici. To by ovšem znamenalo náklady v řádech stamilionů korun.