Současné vedení ostravské radnice se v právě končícím volebním období soustředilo hlavně na přípravu nových projektů a snižování městského dluhu. Velké proměny města, například výstavba nové koncertní haly či galerie moderního umění, jsou tak teprve v plánu. Opozice však vládnoucí koalici kritizuje za to, že rozpočtové přebytky byly vytvářeny zbytečně na úkor investic. Tématem aktuálně probíhající předvolební kampaně je však především otázka bezpečnosti a dopravy ve městě.
V Ostravě je tématem bezpečnost, životní prostředí, nemocnice i vylidňování
Komunální volby v Ostravě v roce 2014 vyhrálo ANO. Vítěznému hnutí se podařilo sestavit koalici s ČSSD a KDU-ČSL. Primátorem se stal volební lídr hnutí ANO Tomáš Macura, čímž byla v Ostravě ukončena dosavadní dlouholetá vláda sociálních demokratů.
V této podobě však ostravská koalice přežila jen rok. Na podzim 2015 byla ČSSD ve vedení města nahrazena hnutím Ostravak a ODS. Zástupci předchozí koalice se totiž vzájemně obviňovali z příprav zákulisního ukončení vzájemné spolupráce. Situaci komplikovala i rozhádanost a vnitrostranický boj uvnitř sociální demokracie. Nová koalice už vydržela po zbytek volebního období.
Koalice připravovala, opozice by investovala
V Ostravě došlo v uplynulých čtyřech letech oproti dřívější době k útlumu investic. Vedení města se primárně zaměřilo na přípravu budoucích projektů, na důležité stavby jsou pořádány architektonické soutěže. Ostravě se dařilo hospodařit s přebytkem a snížit svůj dluh – podle opozice ale město vytvářelo přebytky zbytečně, mělo prý více investovat.
Z konkrétních projektů by mohla v roce 2020 začít stavba nové galerie moderního umění v areálu bývalých městských jatek. Letos v srpnu také byla vyhlášena architektonická soutěž na stavbu koncertní haly, což je projekt za 1,5 miliardy korun. Budovat se mají i nájemní byty v centru města.
Právě centrum města prošlo viditelnou proměnou, vznikla zde řada menších podniků. Pochvalné reakce občanů sklízí i fungování městem vlastněného dopravního podniku, který zvrátil trend klesajícího počtu cestujících. Oceňován je zejména jednoduchý odbavovací systém či počet spojů.
Kontroverzní je však plán koalice vybudovat tramvajovou trať v městských částech Poruba a Pustkovec za téměř tři čtvrtě miliardy korun. Proti jsou někteří obyvatelé dotčených ulic, přes které trasa povede. Zastupitelé letos v červnu rozhodli, že stavba bude takzvaným projektem zvláštního významu, čímž by mohlo ke stavbě dojít navzdory nesouhlasu obvodů. Opoziční zastupitelé přitom primátorovi opakovaně připomněli jeho dřívější prohlášení, že trať se při nesouhlasu obvodů budovat nebude.
Kandidáti řeší parkování i budoucnost nemocnice
Současná předvolební kampaň v Ostravě se soustředí na téma bezpečnosti v sociálně vyloučených lokalitách, ale i v centru města. Kandidující strany a hnutí navrhují posílení městské policie, navýšení počtu strážníků či zabezpečení městské hromadné dopravy pomocí instalace kamer do všech vozů.
S dopravou souvisí i další často zmiňovaný problém, kterým je parkování v centru Ostravy. Některé strany k vyřešení situace navrhují rozšířit systém modrých zón, jiné subjekty zase preferují výstavbu záchytných parkovišť na okrajích města stejně jako parkovacích domů přímo v centru.
Dalším velkým tématem předvolební kampaně je i otázka budoucnosti městské nemocnice. Řadu let do ní totiž nesměřovalo potřebné množství investic. Současná koalice proto zřídila fond, do kterého se vkládají prostředky na vznik nových pavilonů a rekonstrukci těch stávajících. Již tradičně se kandidující strany a hnutí věnují i pro Ostravu palčivému tématu životního prostředí.
Kandidáti na post primátora Ostravy v kampani neopomíjí ani pokračující vylidňování města. Za poslední volební období se totiž počet obyvatel moravskoslezské metropole snížil o více než pět tisíc. Problémem je zejména odchod mladých lidí, kteří se po absolvování vysoké školy v Praze, Brně či zahraničí nevrací zpět do Ostravy. Důvody jsou nedostatek pracovních příležitostí, nízké mzdy i znečištěné ovzduší.