Oscarový Obchod na korze po opravách znovu otvírá

Hlavní událostí sobotního festivalového dne byla premiéra digitalizované verze Obchodu na korze. Prvního československého snímku oceněného Oscarem. Do Karlových Varů vylepšenou verzi filmu doprovodil i syn Elmara Klose, který drama z doby arizace ve Slovenském štátě natočil společně s Jánem Kadárem v roce 1965.

Film před  více než tisícovkou diváků uvedla Zuzana Kronerová. Její otec Jozef Kroner v tísnivém příběhu ztvárnil truhláře Tona Brtka, který pod nátlakem chamtivé manželky a švagra neochotně přijme arizační dekret na galanterii stařičké paní Lautmannové (Ida Kamińska). Snaží se „arizaci“ jen předstírat, ale skutečnému morálnímu rozhodnutí a konfrontaci s vlastním slabošstvím se přesto nevyhne. 

Rozhovor se Zuzanou Kronerovou

Jaká byla vaše reakce, když jste viděla restaurovaný film?

Jako vždycky, když jsem se na něj dívala, což bylo už tak stokrát, jsem si poplakala. Nedalo se jinak. Obchod na korze je geniální film, patří do zlatého fondu a i počin restaurování, který inicioval Elmar Klos mladší, je neuvěřitelný. Premiéra byla zážitek. Dvanáct set lidí ve velkém sále hotelu Thermal se na film dívalo a cítila jsem, že jsou potichu, že se vžili do toho příběhu, který je velmi potřebné poznat a vidět i dnes.

Digitální restaurování Obchodu na korze: před a po
Zdroj: Nadace české bijáky

V době oscarového úspěchu jste byla mladé děvče. Vzpomenete si ještě, jak to tehdy váš otec prožíval?

Edita Grosmanová, vdova po scenáristovi Ladislavu Grosmanovi - která ještě žije, je jí devadesát tři let -, mi vyprávěla, jak byl můj otec u Grosmanových na návštěvě v Praze. Připravili mu spaní, a když se už loučili, tak můj otec ještě zavolal na Ladislava Grosmana: „Laco, cítím v kostech, že to bude velký film.“ Tak se i stalo. Promítal se chvíli i v kinech, než ho strana dala do trezoru. Otcovi tehdy chodily dopisy - nádherné, ale i ošklivé, které mu nadávali, že je bílý žid a že pomlouvá svůj národ.

Oscar i pro náměstka

Digitalizace jednoho z nejzásadnějších snímků tuzemské kinematografie zabrala několik měsíců - úpravou prošel obraz i zvuk. „Dělali jsme všechno pro to, abychom se co nejvíc přiblížili názoru tvůrců. Tomu, co do filmu chtěli vložit, co chtěli divákovi ukázat,“ uvedl vedoucí digitalizace snímku Ivo Marák.  

Mnoho scén z filmu, jehož scénář vznikl podle stejnojmenné knihy Ladislava Grosmana, se natáčelo na hlavním náměstí ve východoslovenském Sabinově. Dodnes snímek připomíná například vývěsní štít obchodu s knoflíky vdovy Lautmanové. A symbolický knoflík místo meče drží i zdejší socha Oscara. Stojí tu od loňska, kdy město oslavilo 50 let od výročí úspěchu dramatu v Hollywoodu.

První cenu Americké filmové akademie pro tuzemskou kinematografii předávala tvůrcům hollywoodská legenda Gregory Peck. Originální Oscar se ale nedochoval. Po smrti Jána Kadára ve Spojených státech se ztratil. Syn Elmara Klose má jen jeho sádrovou kopii. „Když přivezli Oscara, všichni ředitelé, náměstci, každý chtěl mít sošku ve své kanceláři. Tak se tehdy udělalo pár kopií ve štukatérské dílně,“ vysvětlil, jak k replice přišel. 

To digitální kopie Obchodu na korze se neztratí. Návštěvníci filmového festivalu ho mají možnost vidět ještě dvakrát, vrátit by se měl i na plátna mimofestivalových kin.

Obchod na korze je v pořadí sedmou digitálně restaurovanou novinkou, kterou festival ve Varech představuje. V předchozích letech se ze zlatého fondu československé kinematografie dočkaly oprášení i filmy Marketa Lazarová, Hoří, má panenko, Všichni dobří rodáci, Ostře sledované vlaky, Vynález zkázy a naposledy Intimní osvětlení.

Ostře sledované vlaky
Zdroj: ČT24/AČFK

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival v Karlových Varech

I obchodníci mají na festivalu ve Varech svoje ceny. Třeba o 239 korun předražený nákup

O víkendu skončil v Karlových Varech 52. ročník filmového festivalu. Organizátoři si pochvalují návštěvnost, diváci promítané snímky. Od koho ale chvála slyšet není, je Česká obchodní inspekce. Třetina z kontrolovaných obchodníků během festivalu své zákazníky šidila.
11. 7. 2017

Šary Vary: Festival končí, ozvěny začínají

Festival ve Varech končí, ozvěny začínají. Výběr festivalových snímků se opět objeví i na programu některých pražských a brněnských kin. Přehlídka Šary Vary do nich dovezla na třicítku snímků. Některé z nich se později dostanou i do běžné tuzemské kinodistribuce.
9. 7. 2017

Glosa: Cukrář proti Křižáčkovi. O diváky se hraje na širokém hřišti

Z nefavorita vítězem – dá se říct o Křižáčkovi českého režiséra Václava Kadrnky, který z festivalu v Karlových Varech odjíždí s Křišťálovým glóbem za nejlepší film. Letošní výběr v hlavní soutěži je dokonale ukázkovým příkladem široké mezery mezi festivalovými snímky.
9. 7. 2017

Ohlédnutí za festivalem: Který film byl nejfilmovější a která hvězda nejhvězdnější

Dvanáct a půl hodiny se radila porota, než vybrala oceněné snímky. Mezi nimi i ten nejlepší – meditativního Křižáčka Václava Kadrnky. Rozhodla podle filmových publicistů porota „správně“? Který film byl „nejfilmovější“ a která hvězda „nejhvězdnější“ – a proč byl velký zájem o Jeana-Paula Belmonda, který na festivalu osobně vůbec nebyl? To vše v ohlédnutí za 52. ročníkem. Akreditovalo se na něj téměř 13,5 tisíc diváků, což je rekordní počet, a prodalo se bezmála 140 tisíc vstupenek.
9. 7. 2017

Křižáček dobyl Karlovy Vary. Český film zvítězil po 15 letech

Po patnáci letech vyhrál hlavní soutěž filmového festivalu ve Varech domácí snímek. Křišťálový glóbus 52. ročníku za nejlepší film si odnáší Křižáček. Meditativní drama o otcovství je inspirováno neznámou básní Jaroslava Vrchlického. Do hlavní role obsadil režisér a spoluscenárista Václav Kadrnka Karla Rodena. „Jsem rád, že náš film vytváří emoce,“ přijal ocenění filmař.
8. 7. 2017Aktualizováno8. 7. 2017

První ceny z Varů: za debuty o válce, rodině a lásce

Křišťálové glóby v hlavních kategoriích zůstávají ještě ve vitrínách, své ceny ale už udělily nestatutární poroty. Ve všech případech ocenily hrané debuty. Slavnostní ceremoniál s vyhlašováním a předáváním všech ocenění odvysílá ČT1 dnes ve 20:00. Od 21:05 se pak mohou diváci na ČT24 ohlédnout za letošním ročníkem.
8. 7. 2017

Recenze: Menaše je proti pravidlům

Izraelský tvůrce Joshua Z Weinstein si pro svůj hraný debut vybral nelehký úkol - proniknout do komunity ultraortodoxních židů. Do jemného a hluboce lidského dramatu o otci, který navzdory pravidlům chce sám vychovávat syna, obsadil převážně chasidské neherce. Film Menaše patřil k hitům letošního festivalu Sundance. Vary snímek uvedly v sekci Jiný pohled. Jaký zanechal dojem tam, prozradí stručná recenze.
8. 7. 2017

Promítači sotva stačí

Více práce než loni mají letos na karlovarském festivalu promítači. Kvůli velkému diváckému zájmu přibylo projekcí - ale příliš nepřibylo promítačů. Sehnat jich dostatek začíná být rok od roku těžší.
8. 7. 2017
Načítání...