Marketa Lazarová jako nová

Karlovy Vary – V rámci karlovarského festivalu se uskutečnila světová premiéra digitálně zrestaurované kopie filmu Marketa Lazarová. Magda Vášáryová, hlavní představitelka snímku, který v roce 1967 podle románové předlohy Vladislava Vančury dotočil František Vláčil, promítání osobně uvedla. Spolu s ní do Varů přijel i její manžel, slovenský herec Milan Lasica. Filmoví historici a kritici považují Marketu Lazarovou za jedno z nejdůležitějších děl československé kinematografie. „To nikdo nemohl tehdy tušit,“ poznamenala Vášáryová v rozhovoru pro ČT24.

„Po několika promítáních šel do trezoru, zůstal tam dvacet let a po tu dobu nikdo o Marketě Lazarové neřekl ani slovo,“ podotkla herečka, která o úspěchu Vláčilova snímku slyšela až v roce 1980. „Konečně mě pustili ven na zkoušky do Paramountu, s Meryl Streepovou jsme 'se bily' o Sophiinu volbu. Tehdy mě vzali do sanfranciského filmového institutu, a když jsem vešla dovnitř, byla tam velká fotografie z Markety Lazarové. Řekli mi, že Marketu považují za jeden z nejlepších historických filmů světové kinematografie, a já byla velmi překvapená.“

Při natáčení Markety Lazarové bylo Vášáryové šestnáct, měla za sebou jeden dětský snímek. Vláčil ji objevil v registru filmových ateliérů v bratislavské Kolibě. Podle ní na ni upozornily zřejmě fotografie, na nichž měla metr dlouhé blonďaté vlasy.

Video Rozhovor s Magdou Vášáryovou
video

Rozhovor s Magdou Vášáryovou

„Bylo to velmi náročné. Ještě jsem nebyla herečka, neměla jsem vybudované mechanismy, abych nedovolila prostředí mě tak ovlivnit. Přišla jsem z malého města a najednou jsem natáčela s tak velkou osobností, jako byl Vláčil,“ vzpomíná Vášáryová.

S režisérem se opět potkala koncem 90. let, kdy s ním pro filmový dokument natočila rozhovor. „To už byla vlastně rozmluva dvou dospělých lidí. Do té doby jsem pana Vláčila neviděla. Nestýkali jsme se a on se mnou dokonce 20 let ani nemluvil. Nevím vlastně proč – byl to zvláštní člověk,“ podotkla Vášáryová.

Hereckou dráhu opustila před dvěma desítkami let. Jako velvyslankyně zastupovala Československo v Rakousku a později Slovensko v Polsku. V současnosti je poslankyní slovenského parlamentu.


Digitalizace Markety Lazarové

Film Marketa Lazarová vyčistilo z iniciativy karlovarského festivalu pražské studio UPP. „Vytváříme identickou kopii toho, co autoři v šedesátých letech vytvořili. Odstraňujeme všechna poškození na pásu. V žádném případě nezasahujeme do původního díla, nevylepšujeme ho,“ vysvětlil na stránkách MFF KV technický ředitel UPP Ivo Marák.

Restaurátoři měli k dispozici nejen verzi filmu autorizovanou Františkem Vláčilem, ale i negativ. Film naskenovali a odstranili nečistoty a škrábance, které na filmu zanechal čas. Nejvíce poškozený byl začátek a konec filmového pásu. V poslední fázi odstraňovali optické zkreslení a zvukové lupance, zvuk ale zůstal v původním monoformátu.

Zrestaurování Markety Lazarové stálo bezmála dva miliony korun. Investice festivalu a ministerstva kultury se ale může velmi rychle vrátit. Festivaly a televize totiž dosud Vláčilův epos opomíjeli, a to právě kvůli nízké technické kvalitě.

Jaký je rozdíl mezi filmem a Karlštejnem? Žádný

Digitalizace Markety Lazarové přistoupilo ministerstvo kultury k dlouhému procesu obnovy dalších vybraných děl české kinematografie. V první fázi má být digitalizováno zhruba dvě stě snímků. Proces bude trvat zhruba čtyři roky a státní pokladnu může přijít až na půl miliardy korun.

Podle Ivo Maráka se i přes finanční nákladnost takový projekt pozornost zaslouží: „Třeba od Karlštejnu taky nemůžete očekávat, že se jeho oprava úplně finančně vrátí, ale je věcí kulturní vyspělosti o něj pečovat.“