Před 125 lety stvrdily úřady razítkem budoucímu zlínskému továrníkovi Tomáši Baťovi založení obuvnické dílny. Byl to první krok k vybudování kolosu Baťa. Principy podnikání, které vynesly Baťovo jméno do celosvětového povědomí, si ve středu připomněly více než tři stovky byznysmenů na konferenci Baťův odkaz v Evropě, která se koná jednou za pět let. Letos se zaměřila na klíč k Baťovu úspěchu: ke spokojeným lidem.
„Co jiného bychom mohli vymyslet?“ Baťův odkaz přilákal na konferenci do Zlína stovky byznysmenů
Mé fabriky bez lidí jsou jen hromady cihel a železa. Známým heslem zlínského obuvníka Tomáše Bati se řídí podnikatelé dodnes, moto razí i generální ředitel společnosti Fosfa Ivan Baťka. „Toto moto rád používám, úspěch našich firem je založený především na kvalitě našich lidí a bez nich by naše podnikání nikdy neuspělo a nemělo by smysl.“
Historie firmy Baťa se začala psát 21. září 1894, před téměř 125 lety, kdy úřady vydaly zlínskému šveci povolení k založení malé obuvnické dílny. Začátky přitom nebyly růžové. Osm set zlatých, které Tomáš Baťa společně s bratrem Antonínem a sestrou Annou získal v dědictví po matce, se během prvního roku proměnilo v osmitisícovou ztrátu a firmě tak hrozil bankrot.
„V tehdejších časech znamenal bankrot totální nedůvěru a další podnikání by asi nebylo možné. Tomáši Baťovi se podařilo během roku bankrot odvrátit a firma začala fungovat daleko lépe,“ popsal ředitel nadace Tomáše Bati Pavel Velev. O deset let později už jeho pracovníci vyráběli přes dva tisíce párů bot za den.
Před světovou válkou zachránil tisíce mužů
Úspěchu velmi pomohla bota Baťovka. V té době se běžně vyráběly celokožené boty, podnikatel ale nahradil kožený svršek textilií, výrobek tak zlevnil a zatraktivnil a ve zlínských továrnách se model vyráběl další dvě desetiletí. Firma překonala i první světovou válku.
„Díky tomu, že vyráběl obuv pro vojáky, zachránil pět tisíc mužů před odchodem na frontu a zachránil jim tak v podstatě život. To byl taky jeden z motivů, které Tomáš Baťa měl, nejen zisk, ale i záchrana lidí,“ přiblížil Velev.
Služba lidem byla zásadním motivem v životě zlínského podnikatele, který se po čase postavil i do čela města jako jeho starosta. I po téměř devadesáti letech od jeho smrti jsou jeho principy stále živé. Ve výrobnách více než 40 firem Ivana Baťky rozesetých po celém světě proto mota legendárního obuvníka zdobí zdi i dnes.
„Mnoho lidí říká, že je dnes Baťa přežitý, ale rozhodně to není pravda. Baťa měl dva klíčové momenty, respektive parametry ve svém podnikání. Prvním byla služba zákazníkovi. To druhé bylo rozvoj, vzdělávání a motivace lidí. Co jiného bychom mohli vymyslet?“ dodal Baťka.
Podnikatelů, byznysmenů, ale i univerzitních profesorů, kteří razí stejné principy, se do zlínského Kongresového centra ve středu sjelo 350. Na konferenci Baťův odkaz v Evropě sdíleli své zkušenosti a názory a nechali se inspirovat mužem, který dokázal z minima vytěžit maximum.