Pražští silničáři zahájili bourací práce na uzavřené části Libeňského mostu blíže k Palmovce. Takzvaný inundační most je v havarijním stavu a nesmí na něj auta, tramvaje ani pěší a cyklisté. Vstup na místo je uzavřený od letošního ledna. V sobotu 17. února dopravní podnik (DPP) provizorně vrátil provoz tramvají na část mostu přes řeku, ale sekce soumostí k Palmovce zůstala nepřístupná. Od čtvrtečního rána je na místě těžká technika, která konstrukci strhává z Boudníkovy ulice.
Dělníci bourají část Libeňského mostu. Už se začal hroutit sám, řekl Hřib
Demolice potrvá do letošního září, pak zahájí Technická správa komunikací (TSK) stavbu nového mostu. Ta potrvá asi dva roky. Automobilová doprava zůstane po celou dobu zachována. Projekt opravy mostu přes Vltavu TSK už připravuje.
„Včera (ve středu) při přípravě zahájení demolice došlo k tomu, že se most začal hroutit. Myslím, že to velice vypovídá o jeho stavu a že ten zásah je skutečně nezbytný,“ řekl ve čtvrtek ráno náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Za Prahu 8 jsem velice rád, že se s Libeňským mostem konečně začalo něco dělat. Doufám, že to bude trvat co nejkratší dobu a že dojde k co nejmenším omezením pro občany,“ uvedl starosta městské části Ondřej Gros (ODS).
Dělníci budou nyní demolovat hlavní oblouk části soumostí. Následně zbourají oblouk přes Štorchovu ulici a o letních prázdninách nakonec i most přes Voctářovu. „Obnažíme základy inundačního mostu a na nich pak budeme pokračovat dál po schválení v povolovacím procesu. Pevně doufám, že se nám povolení podaří získat, abychom mohli začít s výstavbou," řekl náměstek ředitele TSK Josef Richter.
Silničáři při nynějších pracích nejdříve odtěžili zeminu, kterou použili na podložení oblouku, aby samovolně nespadl. „Postupně jsme začali z boku odstraňovat zábradlí, římsy, pak se přišlo k tomu vlastnímu oblouku, kde se kleštěmi sáhlo na vrcholový klenák a tím pádem došlo ke kolapsu konstrukce,“ řekl Richter. Konstrukce je podle něj nestabilní a dělníci kvůli hrozícímu pádu budou muset postupovat velmi opatrně.
Havarijní stav
Takzvaný inundační most slouží jako preventivní ochrana před povodní, stojí na břehu, při záplavách pod ním může protékat voda.
Odborníci dospěli k závěru, že nedoporučují obnovení provozu na inundačním mostě a zároveň podpořili jeho demolici. Objevili totiž závady na vrcholovém kloubu. Klouby zajišťují přenos sil z mostní konstrukce do podpěr, pilířů. Demolici experti navrhli poté, co zkoumali několik variant, jak současnou konstrukci zachránit, ale žádná se neukázala jako vhodná.
Stavba v části přes Vltavu není v havarijním stavu a není potřeba ji uzavírat. Libeňský most z roku 1928 od významného architekta české moderny Pavla Janáka se dosud nikdy neopravoval.