Jindřichohradeckým místním drahám docházejí peníze. Zpožďují výplaty zaměstnancům a ti se obávají o budoucnost. Podle vedení společnosti by situaci mohl změnit Jihočeský kraj. JHMD tvrdí, že za objednané výkony neplatí dost. Krajský úřad to ale odmítá a o zvýšení příspěvku nechce slyšet.
Zastaví se úzkokolejky? Dopravce odkládá výplaty, z problémů viní kraj
Jindřichohradecké místní dráhy, které provozují obě úzkokolejné tratě výchozí z Jindřichova Hradce, kdysi byly dávány jako příklad dobrého hospodaření na železnici. Dnes už to neplatí. Zatím sice jezdí bez omezení všechny spoje, zaměstnanci ale již pocítili, že není vše v pořádku. „Jsme v prodlení s výplatami mezd,“ přiznal výkonný ředitel JHMD Jiří Pavel.
Současné vedení společnosti ale odmítá, že by bylo za špatnou kondici dopravce zodpovědné. Viní z ní Jihočeský kraj, který objednává většinu výkonů a také platí prokázanou ztrátu. Částka na kilometr je však výrazně nižší, než kolik dostávají České dráhy – 62 ku 109 korunám za kilometr. „Cítíme to jako velkou diskriminaci ze strany kraje,“ podotkl Jiří Pavel. Podle JHMD také platby neodpovídají tomu, kolik dopravce investoval do trati. Za poslední rok společnost částku vyčíslila na více než 90 milionů korun.
Hejtman Jiří Zimola však odmítl, že by Jihočeský kraj platil málo. „Oni uzavřeli smlouvu a smlouvy se musí držet,“ uvedl. Příčinu současné situace hledá hejtman jinde. „S určitou nadsázkou mají víc ředitelů než lokomotiv,“ míní.
Bez ohledu na to, kdo je vinen špatnou kondicí JHMD, obávají se budoucnosti stovky lidí. Každý rok jezdí vlaky po jihočeských úzkokolejkách 400 tisíc cestujících, část z nich jsou turisté, ale řada lidí jimi pravidelně dojíždí do práce. Co přinese budoucnost, nevědí ani zaměstnanci JHMD. Napovědět by jim mělo jednání odborů, naplánované na příští týden.