Začala demolice dvou pavlačových domů v ústecké Matiční ulici. Do měsíce budou srovnány se zemí

6 minut
Demolice v ústecké Matiční ulici
Zdroj: ČT24

V Matiční ulici v Ústí nad Labem začala přípravnými pracemi demolice dvou pavlačových domů, které byly v roce 1999 krátce oddělené keramickým plotem od ostatních. Domy jsou už léta vystěhované. Firma z nich vyklízí nánosy odpadu či injekční stříkačky, pak rozebere krovy. Zhruba do měsíce budou domy srovnány se zemí.

Před samotnými demoličními pracemi strážníci vykázali z objektů poslední lidi. Z jednoho domu muže a ženu, kteří beze slov s taškou v ruce opustili místo. Ve druhém nelegálně dosud pobývali také dva lidé. Po jejich odchodu firma uzavřela oplocení.

„Začínáme s rozebíráním krovů, až zahájíme demolici, znovu vyzveme městskou policii, aby domy prošla. Naší snahou bude zbourat co nejrychleji co největší část domu, který už je staticky narušen,“ řekl stavbyvedoucí z firmy Pohl Martin Graupner.

V Matiční stály původně čtyři činžovní domy naproti domkům starousedlíků. Jeden nechala radnice zbourat za peníze, které dostala od státu. Poslední vlastní České přístavy. Náměstek primátora Pavel Tošovský (ODS) řekl, že o jeho demolici město s firmou jedná.

Místním se ulevilo

Náklady na likvidaci dvou objektů jsou zhruba tři miliony korun. „Uvnitř i venku to nejprve musíme vyklidit. Jsou tam nánosy všeho možného včetně injekčních stříkaček, některé místnosti sloužily jako toaleta,“ popsal Graupner. Firma zbourá nejprve jeden dům a až pak druhý. Na místě už je bagr s bouracím kladivem a hydraulickými kleštěmi. 

Lidé z okolí likvidaci objektů kvitují. „Byl tam pořád bordel a občas tam hořelo,“ řekla žena ze sousední ulice. O tom, co bude na místě, rozhodnou zastupitelé. „Já osobně bych tu nejraději viděl nějakou podnikatelskou aktivitu. Rozhodně si nemyslím, že to je lokalita vhodná k bydlení vzhledem k tomu, že z jedné strany je hlavní silnice a z druhé trať,“ řekl Tošovský, který byl v roce 1999 starostou obvodu.

Plot stál v Matiční necelé dva měsíce

V roce 1994 byli do činžovních domů v Matiční sestěhováni z okolních panelových domů problémoví obyvatelé, většinou to byli Romové. Na soužití s nimi si stěžovali starousedlíci, kteří žádali postavení zdi. Plot odděloval obecní domy pro neplatiče nájmů od starousedlíků. Proti stavbě se vzedmula vlna protestů ze strany ochránců lidských práv, romských organizací, Českou republiku kritizovala také Evropská unie.

Keramický plot vysoký 1,8 metru nakonec stál jen od 13. října do 24. listopadu 1999. Natáčet jej tenkrát přijížděly televizní štáby z celého světa.

Postupovali bychom stejně, říká bývalý starosta

„Pokud se mě někdo ptá, zda bychom postupovali stejně, říkám, že ano. Protože ti lidé tady trpěli, měli jsme několik petic na porušování nočního klidu, nepořádku. Takže jsme se jim snažili pomoct. Starý rezavý plot jsme vyměnili za takový, který tlumil hluk a nepořádek,“ uvedl Tošovský.

„Byla to doba velice hektická. Byli jsme osočováni z xenofobie, rasismu, a přitom jsme měli jen zájem pomoci lidem, kteří potřebovali vstát ráno do práce. Naproti nim tehdy bydlelo 140 lidí, kteří do noci slavili, děti pobíhaly na ulici a odpadky se hromadily všude kolem,“ řekl. „Myslím, že mi to (dění okolo Matiční) sebralo pár let života. Ten tlak si nikdo neumí představit,“ dodal.

Radnice nechala plot demontovat poté, co stát přislíbil na řešení situace deset milionů korun. Za část peněz město vykoupilo tři rodinné domky starousedlíků, peníze posloužily také na úpravy okolí nebo na sociální projekty. Plot byl rozebrán a stal se součástí oplocení zoologické zahrady, část je v ústeckém muzeu.

Na místě zbouraných činžáků zatím poroste tráva. Novou bytovou výstavbu v ulici si obvodní radnice Neštěmice nepřeje. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...