Z ferraty ve Víru museli letos sundávat už pět lidí, kteří přecenili síly

3 minuty
Události v regionech: Nebezpečí na ferratách
Zdroj: ČT24

Při lezení na ferraty někteří lidé přeceňují síly. I přes to, že jim nechybí doporučené vybavení, nezvládnou náročnost úseku nebo nedodržují pravidla. Z ferrat ve Víru už správci museli pomáhat dolů pěti lidem. Na skály lezou často rodiny s dětmi, a vystavují je tak nebezpečí.

Vírské ferraty otevřely před deseti lety, lákají lezce nejen z Vysočiny. Zájem o ně každoročně roste. Nejdřív jezdili do Víru lidé, kteří to uměli – sportovci a lezci. Dnes je lezení považováno za volnočasovou aktivitu pro celé rodiny. Na skály lezou lidé bez předchozí zkušenosti a nedodržují bezpečnost. „Nebezpečné je nedodržování rozestupů mezi jednotlivými lezci, chybné použití vybavení,“ popsal správce Slávek Matuška.

Zaznamenal i porušení naprosto všech pravidel lezení současně. „Free, sólo lezec, bez jakékoli výbavy, žádný ferratový set, sedák, přilba, naprosto bez jištění,“ ukázal fotografii v telefonu.

Základním vybavením na výstup je sedací úvaz v kombinaci s hrudním úvazem (případně celotělový úvaz), horolezecká helma, ferratový jistící set včetně tlumiče pádu a karabin, odsedávací smyčka s horolezeckou karabinou. Doporučené jsou rukavice a dobrá obuv.

Správci vírských ferrat proto zpřísnili provozní řád. Povolují například lézt větším skupinám jen po předchozím nahlášení.

Bezpečnostní opatření platí i v Děčíně. „Máme nainstalovaný semafor, který říká lezcům, za jakých podmínek je cesta otevřená a zavřená,“ popsal manažer Active point Děčín Martin Novotný.

Důležité je, aby lidé sledovali obtížnost zajištěné cesty a nepřeceňovali své síly. Označení obtížnosti se liší podle zvyklostí v konkrétní horské oblasti. Určuje se podle nejtěžšího místa, celkové délky ferraty a dalších okolností, které usnadňují, nebo naopak zhoršují lezení.

Značení v Česku, Rakousku a na Slovensku

A – turistické cesty a velmi lehké zajištěné cesty ocelovými lany a řetězy

B – mírně strmý skalní terén. Uměle zajištěný ocelovými lany, kolíky a žebříky. Slouží přímo k postupu vpřed

C – strmý skalní terén. Uměle jištěný ocelovými lany, kramlemi, kolíky a žebříky. Části mohou být hůře dostupné pro nižší postavy. Často se vyskytují svislé stěny s nataženým ocelovým lanem k jištění

D – velmi strmý skalní terén, místy s kolmými partiemi, občas převislými. Umělé jištění je většinou jen pomocí ocelových lan, příležitostně umělými stupy, jako jsou kramle a kolíky. Místy jsou úseky značně exponované. Předpokládá se, že lezec je trénovaný a ve výborné kondici

E – místy extrémně exponované cesty vedené v kolmém skalním terénu, s minimem přirozených stupů. Umělé zajištění je většinou jen pomocí ocelových lan a s jen velmi málo umělými stupy. Nejtěžší místa vyžadují použití horolezecké techniky nebo velkou sílu v pažích. Tyto zajištěné cesty už mají vysloveně sportovní charakter

F – většinou se jedná o nepříliš dlouhý úsek, kterému se lze vyhnout cestou, která odpovídá zbytku obtížnosti ferraty. Jde o cestu v převisu, kde je natažené jen jistící ocelové lano. Instruktoři ferratu doporučují pouze fyzicky zdatným, zkušeným jedincům.

Značení v Itálii

F (facile) – lehké

MD (media difficolta) – středně obtížné

D (difficile) – obtížné

MD (molto difficile) – velmi obtížné

Starší značení v Itálii používané v některých průvodcích

modrá – snadná, odpovídá rakouskému A

červená středně náročná odpovídá rakouskému B, C

černá – výhradně pro zkušené, odpovídá rakouskému D, E

Někteří riskují i v zahraničí. Před pěti lety při sestupu z rakouské hory Drachenwand u jezera Mondsee zahynul v šestiletý chlapec, který byl na túře s rodinou. Při cestě z vrcholu uklouznul a spadl do hloubky sedmdesát metrů.

Ferraty v Rakousku se staly osudnými i dvěma mladým Češkám. Kvůli nezkušeným průvodcům Daliborovi Urbanovi a Janu Linhartovi se zřítily. Případ řešil českobudějovický soud a mužům uložil podmíněný trest na tři roky s pětiletým odkladem, respektive dvacetiměsíční trest s odkladem na tři roky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 2 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
23. 12. 2025
Načítání...