Z ferraty ve Víru museli letos sundávat už pět lidí, kteří přecenili síly

3 minuty
Události v regionech: Nebezpečí na ferratách
Zdroj: ČT24

Při lezení na ferraty někteří lidé přeceňují síly. I přes to, že jim nechybí doporučené vybavení, nezvládnou náročnost úseku nebo nedodržují pravidla. Z ferrat ve Víru už správci museli pomáhat dolů pěti lidem. Na skály lezou často rodiny s dětmi, a vystavují je tak nebezpečí.

Vírské ferraty otevřely před deseti lety, lákají lezce nejen z Vysočiny. Zájem o ně každoročně roste. Nejdřív jezdili do Víru lidé, kteří to uměli – sportovci a lezci. Dnes je lezení považováno za volnočasovou aktivitu pro celé rodiny. Na skály lezou lidé bez předchozí zkušenosti a nedodržují bezpečnost. „Nebezpečné je nedodržování rozestupů mezi jednotlivými lezci, chybné použití vybavení,“ popsal správce Slávek Matuška.

Zaznamenal i porušení naprosto všech pravidel lezení současně. „Free, sólo lezec, bez jakékoli výbavy, žádný ferratový set, sedák, přilba, naprosto bez jištění,“ ukázal fotografii v telefonu.

Základním vybavením na výstup je sedací úvaz v kombinaci s hrudním úvazem (případně celotělový úvaz), horolezecká helma, ferratový jistící set včetně tlumiče pádu a karabin, odsedávací smyčka s horolezeckou karabinou. Doporučené jsou rukavice a dobrá obuv.

Správci vírských ferrat proto zpřísnili provozní řád. Povolují například lézt větším skupinám jen po předchozím nahlášení.

Bezpečnostní opatření platí i v Děčíně. „Máme nainstalovaný semafor, který říká lezcům, za jakých podmínek je cesta otevřená a zavřená,“ popsal manažer Active point Děčín Martin Novotný.

Důležité je, aby lidé sledovali obtížnost zajištěné cesty a nepřeceňovali své síly. Označení obtížnosti se liší podle zvyklostí v konkrétní horské oblasti. Určuje se podle nejtěžšího místa, celkové délky ferraty a dalších okolností, které usnadňují, nebo naopak zhoršují lezení.

Značení v Česku, Rakousku a na Slovensku

A – turistické cesty a velmi lehké zajištěné cesty ocelovými lany a řetězy

B – mírně strmý skalní terén. Uměle zajištěný ocelovými lany, kolíky a žebříky. Slouží přímo k postupu vpřed

C – strmý skalní terén. Uměle jištěný ocelovými lany, kramlemi, kolíky a žebříky. Části mohou být hůře dostupné pro nižší postavy. Často se vyskytují svislé stěny s nataženým ocelovým lanem k jištění

D – velmi strmý skalní terén, místy s kolmými partiemi, občas převislými. Umělé jištění je většinou jen pomocí ocelových lan, příležitostně umělými stupy, jako jsou kramle a kolíky. Místy jsou úseky značně exponované. Předpokládá se, že lezec je trénovaný a ve výborné kondici

E – místy extrémně exponované cesty vedené v kolmém skalním terénu, s minimem přirozených stupů. Umělé zajištění je většinou jen pomocí ocelových lan a s jen velmi málo umělými stupy. Nejtěžší místa vyžadují použití horolezecké techniky nebo velkou sílu v pažích. Tyto zajištěné cesty už mají vysloveně sportovní charakter

F – většinou se jedná o nepříliš dlouhý úsek, kterému se lze vyhnout cestou, která odpovídá zbytku obtížnosti ferraty. Jde o cestu v převisu, kde je natažené jen jistící ocelové lano. Instruktoři ferratu doporučují pouze fyzicky zdatným, zkušeným jedincům.

Značení v Itálii

F (facile) – lehké

MD (media difficolta) – středně obtížné

D (difficile) – obtížné

MD (molto difficile) – velmi obtížné

Starší značení v Itálii používané v některých průvodcích

modrá – snadná, odpovídá rakouskému A

červená středně náročná odpovídá rakouskému B, C

černá – výhradně pro zkušené, odpovídá rakouskému D, E

Někteří riskují i v zahraničí. Před pěti lety při sestupu z rakouské hory Drachenwand u jezera Mondsee zahynul v šestiletý chlapec, který byl na túře s rodinou. Při cestě z vrcholu uklouznul a spadl do hloubky sedmdesát metrů.

Ferraty v Rakousku se staly osudnými i dvěma mladým Češkám. Kvůli nezkušeným průvodcům Daliborovi Urbanovi a Janu Linhartovi se zřítily. Případ řešil českobudějovický soud a mužům uložil podmíněný trest na tři roky s pětiletým odkladem, respektive dvacetiměsíční trest s odkladem na tři roky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 12 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 13 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 14 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 15 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 16 hhodinami
Načítání...