Z ferraty ve Víru museli letos sundávat už pět lidí, kteří přecenili síly

3 minuty
Události v regionech: Nebezpečí na ferratách
Zdroj: ČT24

Při lezení na ferraty někteří lidé přeceňují síly. I přes to, že jim nechybí doporučené vybavení, nezvládnou náročnost úseku nebo nedodržují pravidla. Z ferrat ve Víru už správci museli pomáhat dolů pěti lidem. Na skály lezou často rodiny s dětmi, a vystavují je tak nebezpečí.

Vírské ferraty otevřely před deseti lety, lákají lezce nejen z Vysočiny. Zájem o ně každoročně roste. Nejdřív jezdili do Víru lidé, kteří to uměli – sportovci a lezci. Dnes je lezení považováno za volnočasovou aktivitu pro celé rodiny. Na skály lezou lidé bez předchozí zkušenosti a nedodržují bezpečnost. „Nebezpečné je nedodržování rozestupů mezi jednotlivými lezci, chybné použití vybavení,“ popsal správce Slávek Matuška.

Zaznamenal i porušení naprosto všech pravidel lezení současně. „Free, sólo lezec, bez jakékoli výbavy, žádný ferratový set, sedák, přilba, naprosto bez jištění,“ ukázal fotografii v telefonu.

Základním vybavením na výstup je sedací úvaz v kombinaci s hrudním úvazem (případně celotělový úvaz), horolezecká helma, ferratový jistící set včetně tlumiče pádu a karabin, odsedávací smyčka s horolezeckou karabinou. Doporučené jsou rukavice a dobrá obuv.

Správci vírských ferrat proto zpřísnili provozní řád. Povolují například lézt větším skupinám jen po předchozím nahlášení.

Bezpečnostní opatření platí i v Děčíně. „Máme nainstalovaný semafor, který říká lezcům, za jakých podmínek je cesta otevřená a zavřená,“ popsal manažer Active point Děčín Martin Novotný.

Důležité je, aby lidé sledovali obtížnost zajištěné cesty a nepřeceňovali své síly. Označení obtížnosti se liší podle zvyklostí v konkrétní horské oblasti. Určuje se podle nejtěžšího místa, celkové délky ferraty a dalších okolností, které usnadňují, nebo naopak zhoršují lezení.

Značení v Česku, Rakousku a na Slovensku

A – turistické cesty a velmi lehké zajištěné cesty ocelovými lany a řetězy

B – mírně strmý skalní terén. Uměle zajištěný ocelovými lany, kolíky a žebříky. Slouží přímo k postupu vpřed

C – strmý skalní terén. Uměle jištěný ocelovými lany, kramlemi, kolíky a žebříky. Části mohou být hůře dostupné pro nižší postavy. Často se vyskytují svislé stěny s nataženým ocelovým lanem k jištění

D – velmi strmý skalní terén, místy s kolmými partiemi, občas převislými. Umělé jištění je většinou jen pomocí ocelových lan, příležitostně umělými stupy, jako jsou kramle a kolíky. Místy jsou úseky značně exponované. Předpokládá se, že lezec je trénovaný a ve výborné kondici

E – místy extrémně exponované cesty vedené v kolmém skalním terénu, s minimem přirozených stupů. Umělé zajištění je většinou jen pomocí ocelových lan a s jen velmi málo umělými stupy. Nejtěžší místa vyžadují použití horolezecké techniky nebo velkou sílu v pažích. Tyto zajištěné cesty už mají vysloveně sportovní charakter

F – většinou se jedná o nepříliš dlouhý úsek, kterému se lze vyhnout cestou, která odpovídá zbytku obtížnosti ferraty. Jde o cestu v převisu, kde je natažené jen jistící ocelové lano. Instruktoři ferratu doporučují pouze fyzicky zdatným, zkušeným jedincům.

Značení v Itálii

F (facile) – lehké

MD (media difficolta) – středně obtížné

D (difficile) – obtížné

MD (molto difficile) – velmi obtížné

Starší značení v Itálii používané v některých průvodcích

modrá – snadná, odpovídá rakouskému A

červená středně náročná odpovídá rakouskému B, C

černá – výhradně pro zkušené, odpovídá rakouskému D, E

Někteří riskují i v zahraničí. Před pěti lety při sestupu z rakouské hory Drachenwand u jezera Mondsee zahynul v šestiletý chlapec, který byl na túře s rodinou. Při cestě z vrcholu uklouznul a spadl do hloubky sedmdesát metrů.

Ferraty v Rakousku se staly osudnými i dvěma mladým Češkám. Kvůli nezkušeným průvodcům Daliborovi Urbanovi a Janu Linhartovi se zřítily. Případ řešil českobudějovický soud a mužům uložil podmíněný trest na tři roky s pětiletým odkladem, respektive dvacetiměsíční trest s odkladem na tři roky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
11:54Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 7 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 8 hhodinami

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 22 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05
Načítání...