V areálu Moravskoslezského inovačního centra (MSIC) v Ostravě vzniká centrum kolaborativní robotiky. Ta vyvíjí a zkoumá roboty, kteří umějí spolupracovat s lidmi. Zázemí za téměř čtyři miliony korun bude sloužit zejména malým a středním firmám, aby si ověřily, zda je pro ně vhodné využít v provozech tyto stroje, které s člověkem pracují bez fyzických bariér.
Vzniká centrum pro roboty, kteří spolupracují s lidmi. Firmy si vyzkouší jejich schopnosti
Centrum by se mělo otevřít na konci června. Potvrdil to Ladislav Glogar, výkonný ředitel Moravskoslezského automobilového klastru, který robotické centrum projektuje. Oblast kolaborativní robotiky se podle Glogara nejen v automobilovém průmyslu rychle vyvíjí. V centru najdou využití tři typy robotů.
Nejmasivnější z nich, roboty Fanuc, umějí manipulovat s velmi těžkými předměty. Jejich zatížení může činit až 2,3 tuny, dosah ramen se blíží téměř pěti metrům. Využití proto naleznou například v automobilovém průmyslu.
Pomocník od Universal Robots manipuluje s mnohem menšími předměty, jejich hmotnost se vesměs pohybuje do deseti kilogramů. Uplatnění nalézá při automatizovaném přesouvání výrobků, ale také lepení spojů i balení produktů.
Kompaktní dvouramenný robot YuMi společnosti ABB, se kterým se budou moci zájemci také setkat v MSIC, je díky duálním pažím a přesnému vizuálnímu systému schopen regulovat zpětnou vazbu vynaložené síly. Obsahuje rovněž četné bezpečnostní prvky, díky tomu dokáže spolupracovat s lidmi na stejných úkolech.
Podle výrobce umí jeho robotická ramena „manipulovat s libovolnými předměty od švýcarských hodinek po tablety, a to s přesností, jakou je třeba pro navléknutí nitě do ucha jehly“.
Roboty zpočátku povede jeden specialista
Projekt centra o rozloze 120 metrů čtverečních hradí klastr a jeho členové, na řešení a využívání centra se podílí i MSIC. Pracuje v něm jeden špičkový technik, v budoucnu se počet zaměstnanců možná rozšíří.
Výkonný ředitel MSIC Pavel Csank řekl, že centrum kolaborativní robotiky umožní majitelům malých a středních firem otestovat si technologie v cenových i technologických podmínkách, k nimž by se nikdy nedostali.
„Zpravidla majitel malé firmy je závislý na obchodnících, kteří prodávají složité technologie. Nemá šanci rozlišit, co je dobré a kdy obchodník chce jenom prodat svůj produkt, a neřekne mu, že objektivně existují i lepší věci,“ upřesnil.
Moravskoslezský automobilový klastr má 77 členů, mezi nimiž je kromě firem i pět univerzit a střední školy. Národní klastrová asociace mu udělila cenu Zlatý klastr za loňský rok.
Podle náměstka moravskoslezského hejtmana Jana Krkošky (ANO) má automobilový klastr smysl a intenzivně pomáhá malým a středním podnikům. „Na druhé straně si uvědomujeme, že nám některé klastry chybí. Třeba dřevařský klastr existuje, ale není vůbec rozvinut. Je potřeba i tenhle klastr podporovat v návaznosti na okrajové okresy, kde je právě dřevo hlavní surovinou pro práci,“ podotkl Krkoška.