Na českou železnici ve středu vyjel autonomní vlak, tedy souprava, která nepotřebuje strojvedoucího. Stalo se tak při prezentaci jízdy po digitální železnici na Švestkové dráze v Libčevsi na Lounsku. Do běžného provozu budou vlaky bez strojvedoucího nasazeny zřejmě za dva až tři roky. Předtím je nutné změnit legislativu, řekl Zdeněk Chrdle, ředitel společnosti AŽD, která investovala do vývoje autonomních vlaků zhruba sto milionů korun.
Vyjel první vlak bez strojvedoucího. Cestující bude na severu Čech vozit nejdřív za dva roky
Vlak se pohyboval sám na základě programu. Bez zásahu strojvedoucího železniční vozidlo při jízdě reagovalo například na přítomnost osoby na trati nebo na automobil na přejezdu. „Je to integrace různých systémů. Lze říci, že na vývoji pracujeme deset let,“ uvedl Chrdle. Na trati u Libčevsi, kde AŽD provozuje osobní dopravu, byla do středečního odpoledne výluka, čehož firma využila pro prezentaci.
Trať je pokryta vysokorychlostní WiFi. Vůz se rozjede sám, jeho polohu i rychlost vidí dispečer. Ve chvíli, kdy se na trati objeví nějaká překážka, vlak zastaví a nahlásí do dispečerského centra mimořádnou událost. Zásahem dispečera může být pak vlak uveden znovu do provozu.
„Vlak je konstruován tak, že pokud dojde k vyčištění jízdního profilu do jedné minuty od plánovaného odjezdu vlaku, vozidlo pokračuje. Pokud je to déle, vlak dá najevo, že se stalo něco neplánovaného, a v ten okamžik musí vzdálenou konzolí dispečer rozhodnout, co bude dál,“ popsal systén vedoucí výzkumu AŽD Praha Antonín Diviš.
Převážně česká technologie
AŽD spolupracuje na technickém vývoji s evropskými partnery a institucemi a českými výzkumnými centry. „Technologie jsou z devadesáti procent české, je to český produkt, který bychom měli dál rozšiřovat,“ uvedl Chrdle. „Jednou tu (na Švestkové dráze) budou jezdit jenom autonomní vlaky. Do té doby se musí vyřešit vybavení vlaků, ve kterých jsou velmi složité technologie. Je to tedy o značných penězích,“ dodal.
Vývoj systémů pro autonomní provoz společnost AŽD nyní přesune na svou druhou trať Kopidlno - Dolní Bousov v Královehradeckém kraji, kde není pravidelná osobní doprava. „Přes zimu trať postupně dovybavujeme a budeme právě tam testovat. Jakmile se přijme legislativa, můžeme vyrazit na Švestkovou dráhu a třeba i další regionální tratě,“ řekl Chrdle.
Nedostatek strojvedoucích
Na trati mezi Litoměřicemi a Mostem by podle ředitele mohl bát zaveden takzvaný smíšený provoz. Jezdily by tam vlaky bez strojvedoucího i ty klasické. „U některých panují obavy, že bereme strojvedoucím práci, ale těch se nedostává, my se snažíme práci zjednodušit,“ uvedl.
Jízdy v autonomním vlaku se podle ředitele společnosti obávají i někteří cestující. „Ti asi takovým vlakem nepojedou,“ poznamenal Chrdle. Přechodu k plně autonomní železnici však v Česku stále brání legislativní podmínky.