V Roudnici nad Labem bude moci od začátku července v novém veřejném přístavišti zakotvit až patnáct malých plavidel. Ředitelství vodních cest si od přístaviště, které ve středu slavnostně otevřelo, slibuje vyšší komfort pro turisty plující po Labi. Ti, kdo by chtěli v Roudnici dopřát větší péči i své lodi, však musí ještě počkat. Ředitelství sice připravuje servisní centrum, kde budou moci osobní i nákladní plavidla tankovat, odevzdat odpad a doplnit vodu, práce na něm ale ještě pokračují.
V Roudnici vzniklo přístaviště pro turisty, pojme až patnáct malých plavidel
Nový roudnický veřejný přístav vznikl v lokalitě Bezděkov nedaleko centra města. Tvoří ho molo dlouhé 75 metrů. U osmi šikmých výložníků může kotvit až patnáct lodí o délce do dvaceti metrů. Turisté mohou se svými loděmi v Roudnici pobýt maximálně 48 hodin, přičemž stání je zdarma. Za poplatek je čerpání elektřiny, případně doplnění vody z odběrných sloupků.
„Přístaviště v Roudnici je již osmým veřejným přístavištěm, které jsme letos otevřeli,“ uvedl ředitel ŘVC Lubomír Fojtů. Na labské vodní cestě je tím pádem podle něj desítka veřejných přístavišť a měla by přibýt ještě další. Konkrétně se otevřou v Ústí nad Labem-Brné, ve Štětí, Poděbradech a Kolíně. „Vzniká tak souvislá řada veřejných přístavišť vytvářející spolehlivé zázemí pro volný čas strávený putováním po vodní cestě a poznáváním okolí,“ dodal.
Nové zázemí pro rekreační lodě uvítalo vedení města, protože veřejné přístaviště ve městě dosud chybělo. „Labe je důležitou součástí našeho města a těší nás, že díky novému přístavišti je řeka nyní s městem propojena i turisticky,“ uvedl roudnický starosta František Padělek (BEZPP).
Molo v Roudnici je umístěno v krátké vzdálenosti proti proudu nad jezem, kde hladina vody téměř nekolísá. Proto je molo na rozdíl od jiných labských a vltavských přístavišť konstruováno jako pevné. Při povodních bude částečně nebo zcela zatopeno, nač je ale připraveno. Bude možné sklopit výložníky a odstranit zábradlí lávek, aby netvořilo překážku proudící vodě.
Přibude servisní stanoviště
Servisní stanoviště, které bude dalších 250 metrů po proudu, ještě vzniká, hotové by mělo být do konce roku. „Tento týden aktuálně probíhá beranění štětovnic tvořících vlastní molo vybíhající do řeky, kde budou osazeny jednotlivé připojovací hadice na tankování pohonných hmot a odčerpávání odpadních vod z lodí,“ přiblížil práce Fojtů.
Stavba bude pokračovat dokončováním betonových konstrukcí mola i opěrné zdi na břehu, za kterou vyroste zázemí centra s podzemními nádržemi.
Podobná servisní stanoviště jsou v Česku zatím jen dvě, a to v Hluboké nad Vltavou a ve Veselí nad Moravou na Baťově kanále. V Praze je v provozu ještě servisní plavidlo, které ale podle Fojtů dosluhuje a Ředitelství vodních cest ho plánuje nahradit. Podobná plavidla by měla v budoucnu poskytovat služby také na slapské a orlické přehradě.