V opavské městské hromadné dopravě začali jezdit asistenti přepravy. Město se inspirovali tím, jak fungují v nedaleké Ostravě, kde se podle dopravního podniku po jejich zavedení zlepšila situace co do množství cestujících bez jízdenky. V Opavě mají asistenti kromě kontroly jízdenek a dodržování dalších přepravích podmínek také cestujícím pomáhat například s přestupy.
V opavské MHD začali jezdit asistenti přepravy. Cestujícím mají poradit, ale i zkontrolovat jízdenky
Asistenti přepravy v opavských trolejbusech a autobusech jsou oblečeni do žlutých reflexních vest s nápisem „asistent přepravy“. Mají i služební průkazy.
„Jejich úkolem je dozor nad přepravní kázní. Tedy kontrola, zda všichni cestující mají platný jízdní doklad a dodržují přepravní podmínky. Neméně důležitou rolí je ale i informování veřejnosti v otázkách týkajících se opavské MHD,“ shrnula, co mají asistenti dělat, Lada Dobrovolná z tiskového oddělení magistrátu.
V Ostravě, kde asistenty zavedli v roce 2017, uvádí dopravní podnik, že jsou ve vozidlech MHD hlavně proto, aby u cestujících zvýšili pocit bezpečí. I oni však mohou zjišťovat, má-li cestující jízdenku. Toho, kdo ji nemá, mohou z dopravního prostředku vykázat. Zabývají se i dalšími aspekty, například aby cestující neobtěžovali lidé špinaví a zapáchající, pod vlivem alkoholu či drog a agresivní jedinci.
Vedení města a ostravského dopravního podniku při zřízení této služby uvedlo, že jde o reakci na stav, kdy část cestujících dlouhodobě odmítala respektovat pravidla přepravy, nebojí se revizorů a neplatí za jízdenky. To vyvolalo kritiku některých organizací, které opatření označovaly za rasistické. Původně ve městě bylo osm asistentů, nyní jich je 45. Dosud provedli okolo pěti milionů kontrol a vyloučili z přepravy 470 tisíc cestujících.
Podle ředitele Dopravního podniku Ostrava Daniela Moryse toto opatření přináší zlepšení situace. „Ze začátku jsme v průměru vykazovali 2,69 cestujícího z každého zkontrolovaného spoje. Dnes je to číslo nižší, je to něco málo přes dva cestující,“ řekl.