Unikátní remorkér Beskydy hledá posádku, zatím si ji půjčuje z jiných lodí

2 minuty
Události: Hledá se nová posádka pro unikátní remorkér Beskydy
Zdroj: ČT24

Remorkér Beskydy, který pomáhá nákladním lodím přes sušší místa, patří nově státu. Za jeho služby tak už rejdaři nemusí platit, a využívají ho proto mnohem častěji. Aby ale remorkér vůbec vyplul, musejí si zatím půjčovat odborníky z jiných lodí. Stát pro něj proto hledá posádku.

Kapitán remorkéru vyplouvá za tmy, a musí proto spoléhat na svou paměť. Po padesáti letech řeku dobře zná. Dva zkušení důchodci učí zbytek posádky půjčené z jiných lodí. Remorkér má totiž svá specifika – žádná elektronika, všechno se řídí a dělá ručně.

Třeba strojník Luboš Kořát přijel z Prahy. Odpoledne dostal příkaz, aby se sbalil. Večer už spal na remorkéru. „Musel jsem dorazit do osmi do večera, aby se to připravilo,“ říká Kořát. Pomocný lodník Vojtěch Herman je na lodi nejmladší, remorkér si do své lodní knížky píše vůbec poprvé.

Remorkér teď vyplouvá častěji

Remorkéru hrozil konec, než ho ke konci loňského roku koupil stát. Od té doby vyplouvá v průměru každý třetí den. „Nás využívá prakticky každá loď, která přijede do republiky,“ říká kapitán Vladimír Weinlich. V Labi je totiž jen metr a půl vody a bez pomoci lodím tak hrozí uvíznutí.

Nová stálá posádka pro remorkér se bude hledat ve výběrovém řízení. Volní lodníci přitom na trhu práce prakticky nejsou. „Snažíme se nastavit takové podmínky, aby kapitáni, strojníci a lodníci s tímto remorkérem měli chuť jezdit,“ říká mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Remorkér Beskydy
Zdroj: ČT24
  • Kolesový motorový remorkér původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru.
  • Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře 2016, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.
  • Český stát koupil remorkér od soukromého vlastníka, za plavidlo zaplatil 9,5 milionu korun bez DPH. Loni se loď stala kulturní památkou.
  • Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody.
  • Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje Ředitelství vodních cest na deset milionů korun.
  • Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ústecký kraj

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 4 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 8 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
19. 12. 2025

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
18. 12. 2025

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
18. 12. 2025

Žiželice na Lounsku mají obchvat. Stavbu provázely komplikace a prodražila se

Tříkilometrový obchvat obce Žiželice na Lounsku na silnici I/27 mezi Plzní a Chomutovem je hotový. Součástí stavby je 380 metrů dlouhý most přes potok Hutná. Stavbu provázely komplikace s ujíždějícím svahem, prodražila se o 130 milionů. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl řekl, že za tím stojí inflace i drobné změny při zakládání mostu. Práce začaly v srpnu 2022.
15. 12. 2025Aktualizováno15. 12. 2025

Zlomek lidí z pohyblivého domu v Chomutově smí domů

Část lidí vystěhovaných z chomutovského panelového domu se může před Vánocemi vrátit. Rozhodl o tom statik. Budova se dala do pohybu koncem léta. Geologové podloží prozkoumávali dvacetimetrovými vrty, přesnou příčinu prudkých pohybů ale zatím stále odhadují. Podle primátora Milana Märce (Nový Sever) mohlo jít o důsledek propadu šachty z 19. století.
14. 12. 2025
Načítání...