Úřad povolil stavbu nové plavební komory na Vltavě u Dětského ostrova. Magistrát se chce odvolat

Zvláštní stavební úřad pražského magistrátu povolil stavbu nové plavební komory u Dětského ostrova na Smíchově. Se stavbou, kterou chystá státní podnik Povodí Vltavy, přitom nesouhlasí vedení pražského magistrátu, stejně jako městské části Praha 5 a Praha 1. Zástupci všech tří samospráv už dříve avizovali, že v případě povolení stavby proti rozhodnutí podají odvolání.

Podle rozhodnutí disponovalo Povodí Vltavy závaznými stanovisky magistrátních odborů a dalších institucí, podle kterých je stavba v souladu s pražským územním plánem, památkovou ochranou či hygienickými předpisy. Státní podnik novou komoru odůvodňuje nedostatečnou kapacitou té stávající a na projektu trvá.

„Nová plavební komora znamená jednoznačné přínosy pro plavbu i pro obyvatele centra Prahy. Dojde ke zkrácení doby proplavení lodi a tím ke snížení množství exhalací, které lodní motory vypouští do ovzduší,“ řekl mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán. Dalším pozitivem podle něj bude i zapojení komory do ochrany před povodněmi, a to konkrétně urychlením přemístění lodí do ochranného přístavu na Smíchově.

Stavbu loni zamítl stavební úřad Prahy 5, povodí však mohlo ještě požádat vodoprávní úřad na magistrátu. Oba úřady spadají pod státní správu a politici na ně nemají mít vliv. 

Námitky proti stavbě začátkem tohoto roku podala Praha 1, Praha 5, Klub Za starou Prahu, spolek Zdravý rozum a Český svaz stavebních inženýrů. Úřad ovšem všechny označil za nedůvodné.

Vedení Prahy se bojí hluku i nadměrného znečištění

Pražští radní tento týden vyjádřili usnesením nesouhlas se stavbou komory, stejně jako už předtím radnice obou přímo zainteresovaných městských částí. Vedení Prahy také schválilo text memoranda s Prahou 1 a Prahou 5, ve kterém se všechny tři strany zavazují, že využijí všechny zákonné prostředky k tomu, aby stavbě zabránily. Proti povolení se teď mohou odvolat do patnácti dní u ministerstva zemědělství.

Podle samospráv povede stavba nové komory k vyššímu provozu velkých lodí, který je už nyní v centru Prahy nadměrný – stávajícím smíchovským zdymadlem projíždí ročně zhruba osmadvacet tisíc lodí.

Vedení města považuje Vltavu za veřejný prostor. Tu část, kde by vznikla nová komora, považujeme za ikonické místo Prahy, genia loci, odkud je nádherný výhled na Hradčany, Petřín. A tam by se umožnilo, aby projížděly nebo otáčely se velké parníky. Obávám se, že to, co v Praze sto let chráníme, by zmizelo.
Petr Hlubuček
náměstek pražského primátora

Náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN) řekl, že už se připravuje odvolání za město. „Za nás ho bude podávat Institut plánování a rozvoje a máme na to od předvčerejška 15 dní,“ uvedl. Memorandum s městskými částmi podle něj zatím podepsáno nebylo a mělo by se tak stát co nejdříve. Má však spíše deklarativní povahu a odvolání musí každá ze samospráv podat zvlášť.

Plán se proti rozhodnutí odvolat potvrdily i obě městské části. „Rozhodnutí jsem ještě nečetl, ale určitě dáme odvolání a použijeme případně i všechny další právní prostředky k zabránění vybudování druhé plavební komory,“ oznámil starosta Prahy 1 Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě). Podobně se na facebooku Prahy 5 vyjádřil její radní pro dopravu Jan Panenka (ODS).

S odporem samospráv ovšem nesouhlasí předseda představenstva společnosti Vodní cesty a bývalý šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický. „Malá komora naopak odlehčí provozu ve stávající komoře, která je nejvytíženější městskou komorou v Evropě,“ podotkl. Samosprávy podle něj matou veřejnost nepravdivými informacemi a jejich postoj označil za politický omyl.

Nová plavební komora má být 55 metrů dlouhá, 11 metrů široká a má být umístěna na opačné straně Dětského ostrova než ta stávající. V případě, že povodí získá pravomocné povolení, by stavba měla trvat dva až tři roky a podle dokumentace k územnímu rozhodnutí by vyšla zhruba na 530 milionů korun.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Když vyjíždí sanitka, o život pacientů už bojují first respondeři

Takzvaní first respondeři zachraňují životy v průměru o tři minuty dříve, než se na místo dostanou profesionální záchranáři. V Královéhradeckém kraji například zdravotníkům asistuje přes čtyři sta dobrovolníků, kteří jen loni pomáhali u více než sto padesáti případů. Spolupráci s veřejností si chválí i v Plzeňském kraji. V tuzemsku ale není zapojení veřejnosti plošné. Ostatní kraje spoléhají na first respondery z řad profesionálů a spolupráci s veřejností odmítají.
před 11 hhodinami

Pískovny lákají čistou vodou, plavcům ale může hrozit nebezpečí

Letní teploty přitahují lidi k vodě, často ale i tam, kde je koupání zakázané. Například na pískovny v okolí Suchdola nad Lužnicí. Z pěti místních pískoven jsou, až na jednu výjimku, všechny využívány k těžbě či jako zdroj pitné vody. Přesto je lidé navštěvují a ohrožují vlastní bezpečnost i kvalitu vody.
před 14 hhodinami

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
včera v 19:47

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
včera v 08:31

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
včera v 06:00

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
20. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025
Načítání...