Vltava v Praze je přeplněná, na plavební komoru čekají lodě i hodinu

Události: Fronty v Praze na Vltavě (zdroj: ČT24)

Dopravní zácpy se v centru Prahy nevytvářejí pouze na silnicích. I hodinové zdržení mohou nabrat výletní lodě, které se hromadí u plavební komory vedle staroměstského jezu. I když jich většinou může dovnitř vplout více, poptávce její kapacita nestačí. Pomoci by mohla chystaná stavba nového zdymadla.

Plavební komora, která svou polohou patří na pražský Smíchov, každý rok odbaví asi 25 tisíc lodí. Je to extrémní vytížení nejenom na pražské poměry, ale i v evropském měřítku. Důsledkem jsou zácpy a velká zdržení. Občas musí kapitáni čekat i přes hodinu. „Ti, co měli jet třeba od sedmi hodin, se řadí a jedou od osmi. Je to všechno posunuté,“ poznamenal hrázný a jezný Tomáš Frühauf.

Na hustý provoz si stěžují i místní obyvatelé. Vadí jim hluk, ale i spaliny lodních motorů. „Když je plavební komora několik hodin po sobě naplněná loděmi, je vzduch na nábřeží téměř nedýchatelný. A po celou dobu proplouvání je na lodích zapnutá diskotéka a hlasitá hudba,“ uvedl nespokojený obyvatel Prahy 1 Petr Mlsna, který je zároveň náměstkem ministra vnitra. S tím souhlasí i starosta městské části Oldřich Lomecký. Podotkl sice, že řada lodí má ekologičtější motor. „Na druhou stranu stále narůstá jejich počet,“ dodal.

Praha 1 proto usiluje o stavbu nové plavební komory. Podle starosty by měla být paralelně s původní komorou postavenou počátkem minulého století, ale na druhé straně Dětského ostrova, tedy mezi ním a Střeleckým ostrovem. Jedná o její stavbě s Povodím Vltavy, pražským magistrátem i ministerstvy dopravy a životního prostředí. Pokud bude projekt schválen, stavět by se mohlo začít v roce 2019.