Pražský dopravní podnik (DPP) začne během prázdnin testovat už třetí antikolizní systém. Dva předchozí, které DPP zkoušel, se neosvědčily. České televizi to potvrdila mluvčí podniku Aneta Řehková. DPP proto teď připravuje zkušební jízdy se systémem izraelské firmy Mobileye.
Tramvaje v Praze v létě otestují třetí antikolizní systém, dva předchozí se neosvědčily
První, americký antikolizní systém pro tramvaje testoval dopravní podnik v Praze od loňského září, druhý letos v květnu. „První testy s firmou Protran (USA) nedopadly dobře. Druhý možný dodavatel Intelligence on Wheels (Německo) má po detailním prostudování provozních podmínek v Praze obavy, že jeho systém, tak jak je navržen, by nemusel všechny požadované podmínky DPP splnit,“ vysvětlila ČT mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Třetí, izraelský antikolizní systém chce dopravní podnik testovat už v létě. „Rád bych do konce července, ale přesný termín budeme znát po jednání s firmou,“ řekl vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje DPP Milan Slunečko.
Srážek přibývá od roku 2013
Počet nehod tramvají od roku 2011 meziročně stoupá. „Celkový počet nehod však není příliš vypovídající, protože zahrnuje i banální kolize. Důležité jsou střety s chodci a ostatními dopravními prostředky,“ upřesnil Slunečko. Srážek tramvají přibývá od roku 2013. Podnik si od zavedení systému slibuje snížení počtu nehod o desítky procent.
Antikolizní systém by měly mít postupně všechny pražské tramvaje. Letos v lednu jich DPP měl 865. „Pořizovací cena systému by se měla pohybovat okolo 100 tisíc korun za tramvaj,“ řekl Slunečko s tím, že náklady na opravu nabouraných vozů dosahují 100 milionů ročně.
S testováním systému pomáhá ČVUT. Tramvaje jsou nejdříve zkoušené v uzavřeném areálu, potom několik z nich vyjede do provozu. Antikolizní systém funguje ve dvou fázích. Pokud vyhodnotí situaci jako rizikovou, upozorní řidiče. V případě, že by hrozila kolize, tramvaj by měla sama zastavit.
Do nových pražských tramvají typu 15T už instaluje dopravní podnik systém EMA – elektronickou mapu Prahy. „EMA umí zasahovat do řízení vozidla nezávisle na ovládání řidičem. V případě překročení rychlosti v definovaných místech omezí rychlost, automaticky vyhlašuje zastávky, automaticky u vybraných vozů přimazává kolejnice. Zabránit srážce s jinou tramvají, jiným vozidlem nebo chodcem systém neumí,“ uvedla Řehková.
Zavést plošný antikolizní systém zvažuje podle mluvčí Karolíny Ryckové i Dopravní podnik Ostrava. Brněnský dopravní podnik vyčkává na zkušenosti ostatních.