Špunt v Žabovřeské se uvolnil. Brno otevřelo další část městského okruhu

5 minut
Události v regionech: Brno otevřelo část okruhu
Zdroj: ČT24

Brno má od pondělního večera v provozu další část velkého městského okruhu. Silničáři kompletně otevřeli silniční galerii, na které pracovali čtyři roky. Stavba vyšla na 2,8 miliardy korun. Jedná se o třetí letos zprovozněnou část okruhu. Ředitelství silnic a dálnic tak má hotovou jeho necelou polovinu v severozápadu města. Dopravní zdržení se přesouvá tam, kde okruh chybí.

Nejen silničáři měli důvod k radosti. V Brně se podařilo odstranit pověstný dopravní špunt v Žabovřeské ulici. Krátce po sedmé hodině se řidičům otevřely obě části silniční galerie velkého městského okruhu. „Druhou etapu jsme stavěli čtyřicet šest měsíců a i s valorizacemi nás stála 2,8 miliardy korun,“ řekl při slavnostním otevření v pondělí ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala. Velký městský okruh je tak nyní v západní části města kompletní.

Stavba jižní části Žabovřeské byla velmi komplikovaná. Z jedné strany je skalní masiv Wilsonova lesa, z druhé strany řeka. Kvůli rozšíření silnice bylo nutné vyrazit tunel pro tramvaj a postavit část silnice nad řekou.

Bauerovou ulicí plynulá jízda končí

Díky stavbě se také podařilo zprůchodnit území pro cyklisty a pro pěší. „Vznikl systém stezek a cyklostezek, který spojuje Wilsonův les s územím kolem řeky Svratky. Myslím, že to bude dobré jak pro procházky do Wilsonova lesa, tak pro sportovce,“ řekl Fiala. Spojení přes silnici zajistí lávky i přesypaný tramvajový tunel a silniční galerie, budou se zde dělat i parkové úpravy. Stavebně má být tato část hotová na konci roku, plné zprůchodnění se očekává na jaře.

Po silnici od Královopolského tunelu k výstavišti řidiči projedou doslova za minutu. O dva kilometry dál v ulici Bauerova, kde městský okruh zatím končí, zároveň končí i plynulá jízda. Situaci by měl do budoucna vyřešit tunel, který svede dopravu pod Červený kopec. Téměř dvoukilometrový podzemní úsek má vyústit u Ústředního hřbitova.

Průzkumná štola na Vinohradech

A podobně to je na opačném konci okruhu. I u Tomkova náměstí se čeká na tunel. Ředitelství silnic a dálnic a specializovaná firma začaly s přípravou ražby průzkumné štoly, která má prověřit podloží pod sídlištěm Vinohrady, kudy nový tunel povede. Práce mají trvat tři roky. Za štolu zaplatí Ředitelství silnic a dálnic více než tři čtvrtě miliardy korun. Samotný tunel pak chce uvést do provozu zhruba za deset let.

„Je možné nasadit razicí stroj. Po celou délku ražby velice rychlý postup. Razicí stroj nemůže couvat. Když narazí do odlišného geologického prostředí, tak je v koncích,“ vysvětlil geofyzik z Fakulty stavební VUT Vladislav Horák.

I kvůli tomu má ražba trvat tři roky. Nemá ale být tak komplikovaná jako o dvacet let dříve štola pod Královým Polem. Ta vedla v náročnějším podloží jen šest až dvanáct metrů pod obytnou zónou. Vinohradské domy budou čtyřicet metrů nad průzkumným tunelem. „Samozřejmě tomu věnujeme extrémní pozornost. Předpokládá se, že budeme sledovat asi šedesát objektů. Dělá se tam pasportizace, statici to budou sledovat,“ popsal ředitel společnosti GEOtest Lubomír Klímek.

Celkem bude okruh měřit přes dvacet kilometrů

Vinohradský tunel propojí nově otevřenou estakádu vedoucí od Tomkova náměstí, na druhé straně vyústí do mimoúrovňové křižovatky Líšeňská pod vinohradským sídlištěm.

Brněnský velký městský okruh se staví už více než čtvrt století, jako první byl v roce 1998 uveden do provozu dvanáct set metrů dlouhý úsek Kohoutova na severu města. Další části okruhu se otevíraly v letech 2002 až 2020, nejvýraznějšími stavbami z tohoto období jsou Královopolské tunely otevřené v roce 2012.

V současnosti je hotová necelá polovina velkého městského okruhu na severozápadě města. Všechny části by se měly propojit v roce 2035 a vytvořit nejdůležitější prvek silniční části dopravního systému Brna. Okruh, který prochází městskými částmi mimo centrum, je naplánovaný jako víceproudá komunikace rychlostního typu s šesti tunely a téměř dvěma desítkami mimoúrovňových křižovatek. Celkem bude včetně radiál měřit přes dvacet kilometrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Nový dokument mapuje osudy vězeňkyň na Cejlu

Unikátní snímek mapující osudy vězeňkyň v brněnské věznici na Cejlu uvede za necelý měsíc Česká televize. Tvůrci po deset let natáčeli s ženami, které obávanou věznicí prošly v době protektorátu i komunistické totality. Čtvrteční premiéru v Brně zhlédla i jedna z posledních žijících pamětnic.
před 3 hhodinami

Na Pražském hradě se v sobotu otevřou běžně nepřístupné prostory

Veřejnosti se v sobotu mezi devátou a osmnáctou hodinou otevřou jindy nepřístupná místa Pražského hradu. Lidé se budou moci podívat třeba do Španělského sálu, který vznikl v době Rudolfa II. a v současnosti slouží pro zvláštní příležitosti. Jeden z největších hradních komplexů světa se připravuje na tisíce návštěvníků, kteří mohou prostory navštívit zdarma. Podobnou příležitost mají dvakrát do roka.
před 3 hhodinami

Hasiči lokalizovali požár lesa na Jihlavsku

Hasiči v pátek zasahovali u požáru lesa v lokalitě Hutě, místní části obce Cejle na Jihlavsku. Vyhlásili třetí ze čtyř stupňů požárního poplachu a plameny hasili i z vrtulníku. Požár zasáhl asi tříhektarovou plochu a způsobil škodu 150 tisíc korun, uvedla mluvčí hasičů Petra Musilová.
včeraAktualizovánopřed 5 hhodinami

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro spalovnu v katastru Čeperky

Elektrárna Opatovice získala povolení stavby pro zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO). Spalovnu chce postavit v katastru obce Čeperka, sdělila mluvčí elektrárny Hana Počtová. Povolení vydal Dopravní a energetický úřad ministerstva průmyslu a obchodu, záměr již dříve získal kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Čeperka proti němu dlouhodobě vystupuje a zvažuje odvolání. Náklady se odhadují na sedm miliard korun.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Strojvůdce kvůli loňské srážce vlaků v Praze dostal podmínku a zákaz řízení

Strojvůdce jednoho z vlaků, které se loni v září srazily v pražské Libni, potrestal soud odnětím svobody na osm měsíců s podmíněným odkladem na tři a půl roku a pokutou téměř osmdesát tisíc korun. Soud mu zároveň zakázal na čtyři a půl roku řízení motorových vozidel, včetně vlaků a dalších hromadných dopravních prostředků, zjistila ČT. Bezprostředně po nehodě prokázala dechová zkouška u strojvůdce přítomnost alkoholu. Rozhodnutí soudu je pravomocné. Nehodu stále vyšetřuje policie i Drážní inspekce.
před 11 hhodinami

Segregace ve školách trvá. Odpovědnost mají obce, potřebují ale podporu státu

V Česku stále trvá vyčleňování romských dětí ve školství. Nadále existuje víc než 130 segregovaných škol, z toho v 78 z nich romské děti tvoří víc než polovinu žactva, vyplývá podle studie PAQ Research z odhadů ministerstva školství. Segregované školy se nacházejí ve většině krajů a situace se v poslední dekádě výrazně nemění.
před 13 hhodinami

Zájem měst o dotaci na ekologickou MHD překonal nabízenou částku

O dotaci ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP) na nákup ekologických autobusů nebo tramvají za první týden výzvy požádalo už devatenáct dopravních podniků. Jak SFŽP uvedl pro Českou televizi, objem žádostí už přesáhl osm miliard korun. To je o asi miliardu více než vyčleněná částka. Podle oslovených dopravních podniků dotace pomohou nejen s nákupem elektrobusů a tramvají, ale také s rozšířením trolejbusové dopravy.
před 16 hhodinami

Nepozornost chodců mnohdy končí střetem s tramvají

Devatenáct chodců skončilo za první tři měsíce letošního roku pod koly pražských tramvají, o čtvrtinu méně než loni. Na rozdíl od loňska při tom zatím nikdo nezemřel. Téměř polovina srážek se stala na vyznačených přechodech. Příčinou je často nepozornost i to, že si chodci mylně myslí, že mají před tramvají absolutní přednost. Roli podle dopravního podniku hrají i mobily a sluchátka chodců. Přibývá ale také zraněných ve vozech. Ze statistik vyplývá, že častěji pod koly tramvají končí muži. A přibylo také sražených dětí.
před 18 hhodinami
Načítání...