ŘSD otevřelo sedmý úsek modernizované D1. Kolem Devíti křížů řidiči projedou v obou pruzích

V pořadí sedmý úsek modernizované dálnice D1 mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži otevřeli silničáři motoristům. Roční práce stála bezmála 700 milionů korun. Celkem už je postaveno téměř 50 kilometrů nové dálnice. Zbytek chce ministerstvo dopravy stihnout opravit do roku 2020 a celkovou částkou nepřesáhnout 20 miliard korun.

Opravený úsek D1 mezi exity 168 Devět křížů a 162 Velká Bíteš směrem na Prahu je dlouhý přes pět kilometrů. Motoristé jím mohli v obou pruzích poprvé projet krátce po jedné hodině odpoledne. Vozovka je na každé straně širší o 75 centimetrů. Cementobetonový povrch o tloušťce 28 centimetrů by podle stavbařů měl mít životnost až 30 let.

Celková cena rekonstrukce D1 nepřesáhne 20 miliard

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO), který si opravený úsek prohlédl, je harmonogram oprav celé dálnice D1 platný, rekonstrukce by měla být hotová v roce 2020. Maximální rozpočet je kolem 20 miliard korun. „Očekáváme, že tuto horní hranici nevyčerpáme. V první třetině výběrových řízení na zhotovitele se nám dařilo dosahovat podstatně nižších než očekávaných cen,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Při rekonstrukci postavili silničáři jeden nový most, jeden opravili a dva zbourali. Součástí prací na tomto úseku byla i oprava odpočívadla Devět křížů v obou směrech. Vozovku lemují kamenné zídky z takzvaných gabionů, které zamezí možnému přebíhání lidí. Na parkovištích jsou také dětská hřiště.

Zprovoznění úseku zdržela dopravní nehoda

Pravý jízdní pás směrem na Prahu se otevřel už ve středu ráno. Dnešní otevření levého pásu se mírrně zpozdilo kvůli dopolední nehodě na 169. kilometru D1 směrem na Prahu. Na místo se včas nedostala technika, která odstraňovala dočasné zábrany.

„Hořelo osobní vozidlo. Dálnice byla po dobu nehody ve směru na Prahu uzavřena. Příčina vzniku požáru se vyšetřuje,“ řekl mluvčí jihomoravských hasičů Filip Venclovský.

Začne rekonstrukce dalších dvou úseků D1

Rekonstrukce úseku začala v dubnu 2016, trvala 15 měsíců. Cena podle smlouvy je 685 milionů korun bez DPH. Celkem je už postaveno 48,3 kilometru nové D1, letos k nim ještě přibudou další dva nové úseky.

„Je to už sedmý zmodernizovaný úsek D1. Další dva úseky máme v soutěži, a pokud se podaří dokončit všechny formality, měly by být práce zahájeny koncem tohoto roku,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Tento rekonstruovaný úsek nebyl podle Jana Rýdla technologicky náročný. Problém nastal, když do čerstvého betonu vjel nepozorný řidič a zničil 700 metrů povrchu. „Nijak to však neohrozilo harmonogram stavby,“ dodal mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Škodu uhradily pojišťovny.

Modernizace D1
Zdroj: ŘSD

Celá oprava dálnice D1 mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělena do 21 úseků, které se opravují postupně. Rekonstrukci už má za sebou sedm z nich. Do konce roku by měly být předány do provozu další dva, a to mezi exity 49 Psáře a 56 Soutice a mezi exity 134 Měřín a 141 Velké Meziříčí. Letos na konci stavební sezony by řidiči měli mít k dispozici více než 62 kilometrů opravené dálnice D1. V tomto roce by měla začít rekonstrukce dvou úseků u Mirošovic a u Humpolce.