Problematický přejezd v Rožnově má nové zabezpečení

Události v regionech: Bezpečnější přejezdy (zdroj: ČT24)

Železniční přejezd v Rožnově pod Radhoštěm na Vsetínsku je po modernizaci opět v provozu. Za posledních šestnáct let se na něm stalo devět nehod, při kterých zemřeli dva lidé. Zatímco počet nehod na železničních přejezdech v Česku obecně klesá, ve Zlínském kraji se jich do konce letošního září stalo víc než za celý loňský rok. Snížit tyto počty by mělo právě lepší zabezpečení.

Jedna z tragických nehod se na přejezdu v Rožnově pod Radhoštěm stala na konci letošního července. Na koleje i přes blikající světelnou signalizaci vjel řidič v osobním autě, nedal vlaku přednost a při srážce zemřel.

Teď se tento druhý nejnebezpečnější přejezd v kraji změnil, přibylo u něj šest závor. „Dále jsme zrealizovali novou světelnou signalizaci na křižovatce se silnicí I/35. Díky propojení signalizací jak na křižovatce, tak na přejezdu, by už nemělo docházet k situacím, kdy je železniční přejezd uzavřen a jezdila by k němu další auta,“ popsal mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Přehlednost přejezdu chválí i řidiči.

Ve Zlínském kraji počet nehod vzrostl

V loňském roce se stalo na železničních přejezdech v Česku mezi lednem a koncem září sto osmnáct nehod, letos za stejné období sto jedna. Ačkoli jejich celkový počet klesá, ve Zlínském kraji se letos zatím do konce září stalo jedenáct nehod – víc, než za celý loňský rok.

„Zlínský i Jihomoravský kraj jsou někde ve středu v průměru statistik v celé České republice. Co se týče Zlínského kraje, tam je to mezi deseti až patnácti střetnutími během jednoho roku,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Mezi další riziková místa patří přejezd ve Stříteži nad Bečvou, Želechovicích nad Dřevnicí nebo ve zlínské ulici Podvesná.

Pozor si musejí dávat i chodci

Podle koordinátora BESIP ve Zlínském kraji Zdeňka Patíka by měl řidič při příjezdu k přejezdu zpomalit. Pokud bliká bílé světlo, musí jet maximální rychlostí padesát kilometrů za hodinu. Pokud nebliká, musí být ještě opatrnější. „Pokud je to tak, tak může jet maximálně třicet kilometrů za hodinu. A samozřejmě se musí přesvědčit, jestli může přes železniční přejezd přejet,“ řekl.

Pozor by si ale měli dávat také chodci. Odborníci apelují na to, aby při přecházení zapojovali nejen zrak, ale i sluch. A hlavně nepoužívali sluchátka.