Úplný zákaz vjezdu těžkých nákladních vozidel na území Prahy se nezamlouvá ministerstvu dopravy ani policii. Chtějí, aby mohly kamiony projíždět alespoň po Jižní a Štěrboholské spojce, aby se dostaly od brněnské dálnice D1 k hradecké D11 a mladoboleslavské D10. Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) připustil, že konečné slovo má v tomto případě vláda, ale chtěl by alespoň usměrnit provoz kamionů časově.
Praha asi úplný zákaz kamionů neprosadí. Chce pro ně ale časové omezení
Na potřebě uzavřít Prahu kamionům a zakázat jim vjezd do nitra (nedokončeného) Pražského okruhu se shodli městští radní již loni v létě. Od té doby vznikly dvě varianty, jak by mohl zákaz vypadat. Podle Petra Dolínka vedení města jasně upřednostňuje verzi, podle které by byl zákaz absolutní a žádné nákladní vozidlo s délkou přes 12 metrů by se nedostalo za Pražský okruh.
Proti tomu má ale výhrady policie i ministerstvo dopravy. Na stole je proto i měkčí varianta, která však není nepodobná současnému stavu. Kamiony by v tom případě mohly jezdit po Jižní a Štěrboholské spojce, aby se dostaly od dálnice D1 k dálnicím D10 a D11. A jak připustil i Petr Dolínek, město nemá úplně volnou ruku. Komunikace určené pro provoz nákladní dopravy totiž určuje vládní nařízení.
Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold zdůraznil, že se námitky úřadu týkají výhradně průtahu od dálnice D1 k D11, který by měl zůstat průjezdný, dokud nebude hotová souběžná část Pražského okruhu. Ministerstvo podle mluvčího Neřolda připouští, že kamiony do hlavního města nepatří.
Město by i v případě, že by neprosadilo svou, chtělo ponechat své nejvytíženější komunikace bez kamionů alespoň v některých částech dne. „Kdyby nás ministerstvo dotlačilo k měkčí variantě, tak bychom mohli průjezd kamionů omezit časově,“ míní radní pro dopravu.
V Praze by se také měly objevit kamery, které budou dohlížet na to, aby řidiči kamionů skutečně nejezdili tam, kde pro ně platí nebo budou platit zákazy. Potom by viníkům chodily automatické pokuty.
Proti zákazu kamionů se v minulosti postavilo sdružení dopravců ČESMAD a také Středočeský kraj. Shodně se obávají, že kdyby kamiony do Prahy vůbec nemohly, zaplavily by silnice a obce v okolí města. „Zablokujete okolí Prahy, ten druhý návrh je absurdní. Brát si za rukojmí zbytek České republiky přece nejde,“ řekl mluvčí ČESMAD Martin Felix.
Do Prahy podle výsledků celostátního sčítání dopravy, které loni provedlo Ředitelství silnic a dálnic, přijíždí po dálnici D1 každý pracovní den v průměru 22 tisíc těžkých motorových vozidel, což je asi pětina celkové intenzity. Kamiony potom jezdí z D1 po ulicích 5. května a Spořilovská na Jižní spojku a dále po Štěrboholské spojce na východní část Pražského okruhu (dosud izolovanou). Část z nich potom pokračuje po hradecké dálnici, další část po mladoboleslavské a některé kamiony jedou po Vysočanské radiále a Kbelské ulici až na sever města k ústecké dálnici D8. Po ní jezdí na okraji Prahy v pracovní dny průměrně 16 tisíc těžkých motorových vozidel, což je bezmála třetina celkového počtu.