Plzeňský magistrát převezme po 25 letech po dohodě se všemi deseti městskými obvody likvidaci autovraků. Chce rychleji vyčistit ulice a parkoviště od tohoto odpadu, který se nyní velmi složitě likviduje.
Plzeň se pustila do boje s autovraky. Místo městských obvodů je bude likvidovat centrálně
Autovraky dostane od ledna na starost Správa veřejného statku města, která bude posuzovat všechna odložená vozidla stejně a likvidaci urychlí, řekl primátor Martin Zrzavecký (ČSSD). Zastupitelé kvůli tomu schválili změnu statutu města.
„Každý obvod to řešil jednotlivě a občas se stalo, že nepojízdný vrak někdo převezl z jednoho obvodu na druhý a celý proces začal znovu,“ řekl náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL).
„Správa bude autovraky aktivně vyhledávat, řešit podněty občanů a vraky dokumentovat. Obvodu připraví návrh na uložení povinnosti provozovateli odstranit jej,“ zdůraznil primátor.
Po uplynutí lhůty zajistí město likvidaci na náklady provozovatele. Podle primátora se sjednotí pohled vlastníka komunikace na to, co je a co není autovrak. O odstranění dále rozhodují obvody, odvolacím orgánem je magistrát.
Správa statku vraky soustředí ve svých prostorách. „Spolupracovat bude s městskou policií, která je také centrálně řízená. Předpokládáme, že se zlepší i vyhledávání hlídkami a povede to k rychlejšímu odstraňování vraků,“ uvedl Náhlík.
- V registru je 5,3 milionu osobních aut. Všech typů vozidel je 7 milionů.
- Za letošní rok (od ledna do října) vzrostl počet aut o 215 tisíc.
- Proti konci roku 2015 se letos zvýšilo stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.
Stovky vraků nejen hyzdí Plzeň, ale také zabírají parkovací místa, jichž je nedostatek. Vraky podle primátora každoročně přibývají. Obvody likvidovaly jednotky až desítky vraků ročně, podle statistiky 1,65 za měsíc.
„V první fázi budeme chtít udělat pořádek po celém městě, takže jich budeme po Novém roce řešit desítky,“ upozornil Náhlík.
Pokud město nenajde majitele, musí vrak zlikvidovat na své náklady. „Což je asi snahou mnoha majitelů, přestože i v Plzni existuje nabídka privátních firem, které jsou ochotné vrak bezplatně zlikvidovat,“ řekl Náhlík.
Automobil musí být označen výzvou a po odtažení se musí ještě skladovat. Za autovrak lze označit auto bez registrační značky, které podle zákona nemá na ulici co dělat.
Vrakem je podle zákona i vůz s SPZ, který není zjevně trvale technicky způsobilý k provozu, například bez kol či motoru. Strážníci zpracují fotodokumentaci, magistrát zjistí v registru vlastníka.
Poté běží dvouměsíční lhůta k odstranění či vyzvednutí vozidla. Nemá-li automobil registrační značku, je výzva k odstranění vozidla umístěna na úřední desce. Po dvou měsících je vůz odstraněn z komunikace. Poté se úřad snaží zjistit majitele z identifikačního čísla vozu VIN a po uplynutí dvouměsíční lhůty je ekologicky likvidován.