V zájmu zrychlení průjezdu městské dopravy je od pondělí pro auta uzavřená část Americké třídy v Plzni. A to i přes nesouhlas policie. Po jedné z nejvytíženějších plzeňských ulic denně jezdilo kolem 13 tisíc aut, mnohá z nich se první den přesunula do vedlejších ulic.
Americká třída v Plzni je zavřená. Hromadná doprava může jet bez zpoždění, auta však zaplnila vedlejší ulice
Po plzeňské Americké třídě od pondělí projedou už jen řidiči taxislužby, záchranáři a hromadná doprava. Právě posledně jmenované se má nejvíce ulevit, na Americké třídě často nabírala až čtvrthodinová zpoždění.
Nový systém to eliminoval. „Sledovali jsme ranní a odpolední provoz vozů projíždějících po Americké třídě. Jediné zpoždění, které jsme zaevidovali, bylo způsobeno řidiči individuální automobilové dopravy, kteří se policistů ptali na cestu,“ uvedl k pondělní situaci mluvčí plzeňských dopravních podniků PMDP René Vávro.
Pro řidiče osobních aut, kteří i po změně odmítají svůj vůz nechat doma, se jako první náhrada nabízí paralelní silnice. „Což je ulice U Trati ze Slovan na Jižní Předměstí, a také obchvat historického jádra, což je ulice Tyršova,“ uvedl vedoucí dopravního inženýrství plzeňského městského úřadu Ondřej Vohradský. Právě ulice U Trati se v pondělí zaplnila.
S omezením nesouhlasili policisté
Na budoucí komplikace v okolí třídy upozorňovali policisté, kteří k omezení dali nesouhlasné stanovisko. „Projekt neřešil úpravu signalizačního zařízení na souběžných komunikacích, kam se převede velká část provozu,“ řekla mluvčí plzeňských krajských policistů Michaela Reindlová.
Nesouhlasí také starosta Městského obvodu Plzeň 3 David Procházka (ANO): „Křižovatka Belánka, Klatovská, objízdné trasy nejsou dostatečně kapacitní.“
O uzavření Americké třídy se v Plzni uvažovalo od sametové revoluce, až současné vedení města k němu přistoupilo. Z ulice se má v příštích letech stát městský bulvár s širšími chodníky a větším množstvím stromů.
Pěší zónu v Českých Budějovicích ruší neukáznění řidiči
Metropole vedlejšího kraje se potýká s podobnou situací, vedení Českých Budějovic však zvolilo jiné řešení. Krajinská ulice v centru se pěším bulvárem, alespoň prozatím, nestane. Už má sice označení pěší zóny, výjimek je ale tolik, že v praxi do ní auta pořád vjíždějí, a to i mimo časy povolené pro zásobování.
Jak by Krajinská ulice mohla vypadat bez aut, ukazuje i každoroční srpnový festival Město lidem, Lidé městu. Během něj totiž zákaz vjezdu platí bez výjimky. S rozhodnutím, jestli Krajinskou ulici autům nadobro uzavřít, musí přijít radnice.
Plánů na zvelebení ulice je mnoho. „Aby bylo více zeleně, více zahrádek, to se všechno postupně daří. Co se ale nedaří, je výměna povrchu, neevokuje pěknou evropskou pěší zónu. S opravou povrchu bych chtěl přijít do dvou let,“ okomentoval zastupitel města Martin Pražák (HOPB).
Dosud je Krajinská ulice jedním z mála míst, která v centru Českých Budějovic neprošla rekonstrukcí. V případě, že by pro vjezd aut platilo větší omezení, by se však s přestavbou mohlo začít.