Chrudim, stejně jako před ní už i jiná města a obce, se potýká se záplavou nelegálně rozmístěných billboardů. Podle zjištění chrudimské radnice za nimi stojí firma Eurobillboard, která to však odmítá. Reklamní plochy se navíc po městě různě operativně přemisťují. Vedení Chrudimi se s výzvou obrací na další takto postižená města a obce.
Jsou nevzhledné, ohrožují dopravu a těžko se jich zbavuje. Nejen Chrudim trápí nelegální billboardy
Chrudimská radnice vyzývá více než třicet městských a obecních úřadů, aby se spojily a společně tak bojovaly proti nelegálním reklamním poutačům ve svých katastrech.
Upozorňuje také na to, že železné konstrukce billboardů, které stojí u silnic takzvaně načerno, jsou nevzhledné, a hlavně nebezpečné. Může kvůli nim dojít k dopravním nehodám nebo ke zraněním kolemjdoucích.
„Kromě toho, že jsou ošklivé, tak jsou i celkem vachrlatě přidělané, máme i svědectví o tom, jak to vítr odnesl do komunikace. Nejhorší na celé věci je asi to, že billboardy jsou tak necitlivě umístěné, že zabraňují výhledu na přechod pro chodce a hrozí, že může dojít k nehodě,“ vysvětlil místostarosta Chrudimi Pavel Štěpánek (Piráti).
„Odvádí to pozornost od řízení, bylo to největší příčinou vzniku nehod v roce 2020. Jde o 20,4 procenta, což je obrovské číslo,“ dodala Radka Osterová z Besipu.
Po výzvě jen přesun
Odstranění železných konstrukcí přitom není snadné – společnost je po výzvě majitele pozemku většinou jen přesune o kus dál.
„Firma Eurobillboard, která ty billboardy tady provozuje, využívá různých kliček v zákoně, majitelem těch samotných nosičů je firma Edgereality, s. r. o., přičemž praktičtí majitelé jsou stejní,“ doplnil Štěpánek.
Firma Eurobillboard, s.r.o., se pro Českou televizi vyjádřila takto: „Naše společnost je reklamní agenturou, která obstarává pronájem tisíce reklamních ploch po celé České republice od různých fyzických i právnických osob společně s výrobou reklamních materiálů. Nezaobíráme se tedy stavěním vlastních reklamních konstrukcí, ale pouze jejich přepronájmem a zajištěním servisu koncovým zákazníkům ve formě výroby a vyvěšení reklamy. Pokud tedy vedení města Chrudim tvrdí, že umisťujeme vlastní konstrukce po území města, tak toto tvrzení je lživé.“
Rozšířená potíž
Problémy s nelegálně umístěnými reklamními plochami řešili třeba i v Praze, Brně nebo Českých Budějovicích. A právě v jihočeské metropoli jich jsou – podle vedení města – desítky. Radnice řeší problém už téměř rok.
„K odstraňování těch billboardů dochází systematicky a na základě rozhodnutí stavebního úřadu o odstranění stavby, nicméně je to pomalé, je to běh na dlouhou trať,“ uvedl náměstek primátora Českých Budějovic Tomáš Bouzek (TOP 09).
Největší komplikací je dohledat vlastníka, který nelegální reklamní plochu pronajímá. Právě proto vidí město jako efektivnější postupovat proti těm, kdo si reklamu objednává, a vymáhat bezdůvodné obohacení. Magistrát města proto teď hledá další metody, jak problému i do budoucna zabránit.
Chrudimská radnice oslovila svojí výzvou taky Svaz měst a obcí České republiky. Jeho výkonná ředitelka Radka Vladyková potvrzuje, že se dokumentem bude zabývat Komise pro bezpečnost a dopravu. A řešit bude i situaci, kdy úřady žádají po majitelích nelegálních reklamních poutačů jejich odstranění, a oni je místo toho pouze přesunou jinam.