Osm let po požáru Petrova bouda znovu stojí. První návštěvníky přivítá koncem roku

2 minuty
Události: Petrova bouda se ještě letos otevře turistům
Zdroj: ČT24

Řemeslníci dokončují stavbu Petrovy boudy nad Špindlerovým mlýnem, vycházejí přitom hlavně z dobových fotografií. Původní objekt vyhořel před osmi lety a z památkově chráněných budov, jejichž jádro vzniklo už v osmnáctém století, nezbylo téměř nic. Nová „Petrovka“ je o něco menší než původní a první návštěvníci se do ní podívají letos na Silvestra.

Požár zničil jednu z posledních velkých bud na hřebenech Krkonoš prvního srpna 2011. Z původního objektu zbylo jen podzemní podlaží, části obvodových stěn a trafostanice. Již o týden dříve se v objektu objevily plameny, tehdy se ještě podařilo jejich šíření zastavit.

Na místě původní „Petrovky“, kterou před požárem tvořily tři budovy, už stojí nová bouda. Stavbu objektu řemeslníci v těchto dnech dokončují. Návštěvníci se do něj budou moct podívat na konci letošního roku. V novém hotelu za 120 milionů korun bude sedmdesát lůžek.

„To, co nyní stojí, jsou dvě budovy ze tří – a to volná kopie první hotelové budovy z osmdesátých let devatenáctého století. Potom stojí ještě budova, která je menší a stojí na místě původní hospodářské budovy, která zároveň sloužila jako ubytovací kapacita pro personál,“ uvedl Jiří Balský z Národního památkového ústavu.

„Co se týče velikosti, tak ta hotelová budova se velice blíží té původní, avšak v některých detailech bylo třeba respektovat i požadavky jiných orgánů na provozní bezpečnost, hygienu a podobně,“ dodal Balský.  

Památkáři se s investorem snažili najít takové řešení, aby obnovená kulturní památka byla ve své nové podobě hodnověrná. „Ale zároveň stavíme de facto novostavbu na suterénní části, která jako jediná zůstala na svém místě dodnes,“ vysvětlil Balský.

Památková péče si podle Balského přeje, aby se v budoucnu obnovila i třetí budova Petrovy boudy. „Pokud víme, tak studie na dostavbu třetí budovy je již s památkovou péčí úspěšně projednaná a uvidíme, jestli se někdy bude stavět a kdy to bude,“ uzavřel Balský.

9 minut
Petrova bouda znovu stojí
Zdroj: ČT24

Petrova bouda patřila k nejvyhledávanějším místům Krkonoš

Petrova bouda leží na hřebenové turistické trase blízko česko-polské hranice v katastru Špindlerova Mlýna v nadmořské výšce 1288 metrů. Patří k nejstarším krkonošským horským boudám – první zmínka je z roku 1790, už dříve tam stála takzvaná letní bouda.

Celoročně obývanou budovu tam postavil Johann Pittermann (zkomolením jeho jména vzniklo pojmenování „Petrova“) v roce 1811.

Jeden z dalších majitelů Vinzenz Zinecker ji v 80. letech 19. století přestavěl na hotel, který se stal jedním z nejvyhledávanějších na vrcholcích Krkonoš. V letech 1900 a 1901 byla postavena nová budova s dalšími 44 hostinskými pokoji. V roce 1901 byla v boudě zřízena pošta (zrušena 1947), v roce 1910 veřejná telefonní stanice. Okolí Petrovy boudy je jedním z prvních míst, kde se v Krkonoších lyžovalo.

V letech 1925 až 1929 byl objekt znovu rozšířen a modernizován. Bouda měla 50 zaměstnanců a 64 pokojů se stovkou lůžek. Po roce 1948 se bouda změnila v odborářskou zotavovnu (původní majitelé byli po válce nuceně odsunuti do Německa) a kvůli chybějícím investicím do oprav či modernizace chátrala. 

Bouda je od roku 1997 kulturní památkou a za movité kulturní památky byly prohlášeny i některé součásti jejího vybavení. Podle památkářů byla Petrova bouda v kontextu turistického ruchu rozvíjeného v průběhu 19. a 20. století jedním z nejoblíbenějších a rovněž nejprogresivnějších objektů.

Za pionýrský stavební počin pak považují stavbu jižní hotelové budovy v roce 1887. V době svého největšího rozmachu hotel nabízel širokou paletu služeb – a to včetně kadeřnictví.   

Od roku 2008 byla bouda zavřená a chátrala. Ničila ji vlhkost i vandalové, do opuštěného domu skrz střechu zatékalo, rozbitými okny se dovnitř hrnul sníh i nezvaní hosté. Podle některých odborníků hrozilo, že se kvůli špatnému technickému stavu chata zřítí. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 3 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 4 hhodinami
Načítání...