Praha – Správa železniční dopravní cesty letos prostaví o čtyři miliardy více než loni, celkem tak investuje 23 miliard korun. Největší část z nich půjde do koridorových staveb, SŽDC se5 také začne připravovat na rekonstrukci trati z Prahy do Berouna. Zatím se ale železniční správa zaměří na méně významnou trať přes Rudnou, která má během prací na hlavní dráze podél Berounky přebrat část dopravy.
Opravu berounské trati předznamenají práce u Rudné
„Připravujeme investici Praha – Beroun přes Rudnou. Ta má zatraktivnit regionální dopravu, ale zejména nám pomoct při přípravě modernizace Praha – Beroun podél řeky,“ uvedl náměstek pro modernizaci ze SŽDC Jiří Martínek. Součástí investic do trati, která vede přes Hlubočepy, Rudnou a Loděnici, má být výstavba nových zastávek v Jinočanech a Rudné. V letošním a příštím roce budou úpravy dosavadní vedlejší trati stát 205 milionů korun.
Zrychlení cest z Prahy do Berouna však nemohou cestující očekávat letos ani v nejbližších letech. To bude možné až po důkladné rekonstrukci hlavního tahu přes Dobřichovice.
Velký vliv na provoz potom bude mít rekonstrukce úseku Praha-Běchovice – Úvaly. K jedné z posledních částí prvního tranzitního koridoru, která dosud neprošla modernizací, však železničáři rovněž potřebují alternativní objízdnou trasu. Proto bude SŽDC letos pokračovat ve zvyšování kapacity trati Praha-Vysočany – Lysá nad Labem tak, aby bylo možné odklonit na ni velkou část vlaků z úvalské trasy.
V dohledné době začne i několik dalších velkých staveb. „Máme vládou České republiky nařízeno vypsat výběrová řízení podle nového zákona o zadávání veřejných zakázek. Z nejzajímavějších je Praha-Bubeneč – Praha-Holešovice, modernizace trati Tábor – Sudoměřice, rekonstrukce železniční stanice Olomouc, rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, II. stavba a také hodně diskutovaný průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí,“ shrnul Jiří Martínek.
Zvyšování investic mimo jiné souvisí s potřebou vyčerpat peníze z unijního operačního programu doprava. Ten má skončit v roce 2015, z 64 miliard korun vyčleněných pro českou železnici zatím využila SŽDC zhruba polovinu.