Oprava Slovenské strely končí, barvu jsme trefili správně, říká ředitel kopřivnického muzea Jurkovič

7 minut
Končí oprava unikátního vlaku Slovenská strela
Zdroj: ČT24

V Hranicích na Přerovsku finišuje rekonstrukce unikátního železničního vozu Tatra 68 známého jako Slovenská strela. Vlak vyrobený v roce 1936 pro Československé státní dráhy by se měl už letos vrátit do muzea v Kopřivnici. Svého času byl nejrychlejším vlakem na tuzemských kolejích. Oprava Slovenské strely má skončit v srpnu a bude stát asi 35 milionů korun. O renovaci vlaku si s ředitelem Regionálního muzea v Kopřivnici Janem Jurkovičem povídal Martin Řezníček.

Máte za sebou zkoušku obou motorů. Ty se rozburácely, řekněme, po šedesáti letech. Nenastaly žádné komplikace? Neobjevilo se nic, co by vám ztížilo práci na rekonstrukci?
Dá se říci, že rekonstrukce probíhá velice dobře. Provádí to zhotovitel v Hranicích. Motorový vůz je teď rozebrán na různé části, zvlášť jsou podvozky, zvlášť motory, zvlášť elektropohon, zvlášť skříň motorového vozu. Samozřejmě se teď vyrábějí různé doplňky, interiérové prvky a podobně.

Jak se vám podařilo trefit barvu? Pokud vím, tak ta původní se nedochovala a z černobílých záběrů se to asi příliš vyčíst nedá.
Barva byla poměrně zachována i těmi částečnými revitalizacemi, nicméně my jsme k určení odstínu využili originálního vzorníku společnosti Tatra, takže myslím, že barva bude skutečně originální. 

Jak složitá je renovace vlaku, když to srovnáte například s daleko menší renovací veteránů, automobilů?
Renovace je opravdu složitá, protože je velmi důkladná. A je třeba si uvědomit, že se jedná o renovaci národní kulturní památky, čili pochopitelně všechny práce probíhají pod dozorem odboru kultury a památkové péče v Moravskoslezském kraji.

Kolegové z tohoto oboru jsou velice nároční. Trvají na používání originálních dílů tam, kde to je možné. Tam, kde to možné není, se vyrábějí díly podle dobové dokumentace a předepsanými technologiemi. 

Připomíná to rekonstrukci nějaké historické nemovitosti. Kolik lidí se vlastně na tom podílí a jaké zkušenosti, jaké znalosti musejí mít?
Počet lidí vám nejsem schopen říci, ale věnuje se tomu poměrně hodně lidí a také hodně firem. Hlavní zhotovitel renovace má samozřejmě řadu subdodavatelů, myslím, že jich je tak do deseti. Někteří se soustředí na výrobu součástek, například opravy motorů dělala firma z Kopřivnice. Samostatně se opravuje elektropohon, vyrábějí se různé doplňky. 

V čem byl tento vlak tak unikátní, když se objevil na kolejích v druhé polovině třicátých let?
Byla to opravdu velmi pokroková konstrukce na svoji dobu, vemte si jen samotnou skutečnost, že se jedná o vlak s hybridním pohonem. Samozřejmě tam pracovaly spalovací motory, ale přenos síly se zabezpečoval elektropohonem. Na motory je napojený generátor a elektromotor. Při vyšší rychlosti se elektropohon odpojil a síla se přenášela přímo ze spalovacího motoru.

Ta jízda byla velmi dynamická, pružná, což také způsobilo to, že vlak byl na trati velice rychlý. V té době byl rychlejší, myslím, více než o hodinu oproti standardním vlakům. 

2 minuty
Jak vypadala Slovenská strela v časech své největší slávy?
Zdroj: Technické muzeum Kopřivnice

Je tam nějaký prvek, nějaký detail, drobnost, kterou vy považujete za velice zdařilou a zajímavou?
Unikát je to spojení spalovacích motorů s elektropohonem. Druhý unikát je aerodynamicky tvarované karosování tohoto vlaku. U obou těchto technických řešení se využily poznatky z výroby automobilů v závodu Tatra. 

Podle původních plánů by se tento vlak měl zhruba za půl roku vrátit do Kopřivnice, kde se má stát součástí muzea. V čem se to bude lišit od toho, možná ne úplně důstojného místa, které bylo venku pod střechou, kde se pravděpodobně i povětrnostní vlivy podepsaly na stavu vozu?
Vlak přijede do svého vlastního depozitáře. Ten se staví tak, aby byl ustaven v podstatě ve stejnou dobu, kdy bude dokončena renovace vlaku. Ovšem depozitář samotný a ten vlak, to je akce, kterou financuje za pomoci dotace z evropských fondů společnost Tatra. Hned vedle navazuje Muzeum nákladních automobilů Tatra, které vzniká tak, že Moravskoslezský kraj renovuje výrobní halu z roku 1929. Myslím, že toto spojení bude velice unikátní a velice zajímavé pro návštěvníky Kopřivnice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 16 mminutami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 1 hhodinou

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 2 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 5 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 19 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 23 hhodinami
Načítání...