Rekonstrukce vnějšku Fantovy budovy se zpozdí o čtyři měsíce. Důvodem je nečekaná oprava kola se zlatými křídly na vrcholu věže budovy. České televizi to řekl David Měska, garant Národního památkového ústavu pro technické památky. Neplánovaná oprava prodražila celkovou částku na rekonstrukci o 12 milionů. Spolu s opravou vnějšku budovy pražského hlavního nádraží probíhá zároveň i rekonstrukce vnitřních prostor.
Oprava fasády a střechy Fantovy budovy skončí až v září. Rekonstrukci zdržela obnova kola se zlatými křídly
„Ano, čas rekonstrukce se prodlouží přibližně o čtyři měsíce. Je to z toho důvodu, že jsme nalezli pískovcové kolo se zlatými křídly v jižní části budovy v daleko horším stavu, než jsme původně předpokládali,“ říká Měska, který na rekonstrukci budovy dohlíží.
„Hlavní práce na rekonstrukci fasády a střechy Fantovy budovy jsou sice u konce, bude ale ještě probíhat snížení chodníků u vstupů a instalace osvětlení. Termín ukončení předpokládáme v září tohoto roku,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.
Rekonstrukce se prodraží
Cena rekonstrukce exteriéru budovy se prodraží o 12 milionů. „Původní projekt nepředpokládal opravu pískovcové skulptury, která celý projekt pozdržela,“ dodal Měska. Původní plán počítal s částkou 212 milionů. „Na budově byl zapotřebí větší rozsah prací, než jsme původně plánovali. Stavební práce tak vyjdou na 224 milionů korun,“ propočítává Pistoriusová.
Spolu s rekonstrukcí vnější části budovy probíhá i obnova vnitřních prostor hlavního nádraží. „Na opravu vnějšku jsme plynule navázali další etapou, která spočívá v revitalizaci vnitřních prostor. Druhá etapa zahrnuje především rekonstrukci secesních sálů,“ popisuje plán Správy železnic Pistoriusová.
Největší secesní památka v Česku vznikla na začátku dvacátého století a už tehdy sloužila k odbavování cestujících. Budova je pojmenována po svém architektovi Josefu Fantovi.
Po výstavbě Severojižní magistrály v sedmdesátých letech přišla budova o chodník, jež vedl k jejímu vstupu, a další desetiletí chátrala. V roce 2003 uzavřely České dráhy, které byly v té době majitelem budovy, smlouvu s firmou Grandi Stazioni. Ta měla provést kompletní rekonstrukci budovy.
V roce 2016 se stala majitelem budovy Správa železnic, která je zároveň majitelem dodnes. Správa smlouvu s Grandi Stazioni vypověděla kvůli tomu, že firma nedodržela termíny dohodnutých oprav. Kompletní rekonstrukce budovy probíhá od roku 2019.