Červeno-šedé svislé pruhy, které má nově mít pražská MHD, projedná zastupitelstvo města. Organizátoři petice na to sehnali více než tisícovku podpisů Pražanů. Těm vadí změna barev a špatné grafické zpracování návrhu. Poukazují i na jeho bezpečnostní chyby. Změnu odsouhlasila rada hlavního města loni v srpnu. V současnosti zatím jezdí po městě jedna tramvaj a jeden autobus v nových barvách.
Nové barvy pražské MHD projedná zastupitelstvo, organizátoři petice sehnali víc než tisíc podpisů
Po získání tisícovky podpisů Pražanů a necelých devíti set dalších mimopražských obyvatel organizátoři ve středu doručili petici na pražský magistrát. Vyjádří se k ní kontrolní výbor a následně ji projedná zastupitelstvo města. „Doufáme, že to půjde ještě do červnového zastupitelstva, pokud ne, tak až do zářijového,“ řekla organizátorka petice Leona Němečková. „Sázíme na to, že se ten projekt na zastupitelstvu přehlasuje,“ dodala.
Vedení města změnu vizuální podoby vozů MHD odůvodňuje tím, že s rozšířením systému Pražské integrované dopravy (PID) do Středočeského kraje je vhodný čas na sjednocení podoby dopravních prostředků. „Grafických vizuálů na různých typech vozidel je kolem sedmi desítek a není to sjednoceno. Ta hlavní linka je sjednotit je do budoucna, mít to společné,“ řekl radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Dodal, že celý grafický manuál byl dělán profesionály z oboru doprava a byl posouzen i odborníky z drážního úřadu. „Je to moderní barevné řešení, díky kterému snadno rozpoznáme dopravní prostředky, kde platí Lítačka,“ poznamenal.
Zavádění jednotné identity MHD je podle něj v evropských městech běžným jevem. „Namátkou žlutý Berlín, červený Londýn nebo modrý Stockholm,“ vyjmenoval.
Tramvaj není krabice na boty
Podle signatářů petice nová vizuální podoba založená na šedých a červených svislých pruzích ale nerespektuje tradiční odkaz na barevnou kombinaci vlajky hlavního města Prahy a nezachovává tradiční horizontální prvky.
„Jednotný design už existuje a je doložen ve Vozovně Střešovice, kde lze vidět více než stoletou časovou řadu. Ten vizuální vzhled se samozřejmě vyvíjel v čase a vlivem technologií, ale je to stále jedna vývojová řada. Zatímco oni chtějí udělat úplně novou verzi, navíc při porušení všech pravidel,“ vysvětlila Němečková s tím, že nová vizuální podoba nezohledňuje samotnou konstrukci vozu. „Ten dopravní prostředek je už designový sám o sobě. Není tedy možné ho přetřít jakkoliv, jako když navrhujete krabici na boty,“ poznamenala Němečková.
Organizátorka petice dále podotýká, že u takové změny je u většiny dopravních prostředků problém s autorskými právy s výjimkou několika kusů, například u modelu Škoda 14T známého též jako Porsche. Proti změně barev se už v minulosti také postavil například autor designu pražských tramvají Škoda 15T Patrik Kotas. Velkou nevoli vzbudila i na sociálních sítích.
Slabozraký nepozná, kde jsou dveře
Organizátoři si v petici také stěžují, že nová podoba nesplňuje nejen designérské, ale i bezpečnostní zásady. „Na vozech jsou například zdůrazňované jiné prvky než dveře, což je třeba pro slabozraké klíčové, aby se trefili,“ podotýká Němečková. Vedení hlavního města ale výtky k bezpečnosti odmítá.
Novou podobu vozů PID schválilo vedení města vloni v srpnu. V Praze jezdí zatím jeden takový autobus a jedna tramvaj. Nový design dostávají jen ty, které musí být opraveny, a vozy nové. „Nebudeme tak mít žádné náklady navíc,“ říká Scheinherr.
Pražský dopravní podnik už také vypsal zakázku na nové autobusy s podmínkou, že budou provedeny v nových barvách. Žádost o projednání určité záležitosti musí podepsat alespoň tisíc občanů města. Následně ji pražské zastupitelstvo musí projednat nejpozději do 60 dnů.