Na železničním přejezdu v Čenkově na Příbramsku se ve čtvrtek ráno srazila sanitka s osobním vlakem. Převážený pacient zemřel, zraněná spolujezdkyně řidiče sanitky se lehce zranila, cestujícím ve vlaku se nic nestalo. Převozní sanitka patří hořovické nemocnici.
Na Příbramsku se srazila sanitka s vlakem, převážený pacient zemřel
Nehoda se stala kolem 7:30 na přejezdu se světelnou signalizací na trati mezi Jinci a Bratkovicemi. „Převozová sanitka se střetla s osobním vlakem. Na místě zemřel převážený pacient,“ řekla mluvčí příbramské policie Monika Schindlová.
Pacient ročníku narození 1932, kterého převáželi na vyšetření do hořovické nemocnice, zůstal po nehodě zaklíněný ve voze. Hasiči jej sice vyprostili, ale resuscitace u něj nebyla úspěšná a lékař musel konstatovat smrt.
„Vyjadřujeme soustrast všem pozůstalým. V tuto chvíli nemůžeme nijak komentovat okolnosti a zavinění nehody, počkáme na výsledek šetření policie,“ řekla mluvčí hořovické nemocnice Petra Horáková.
Řidiči sanitky ani pětadvaceti cestujícím ve vlaku se nic nestalo. Řidič patří podle mluvčí hořovické nemocnice k dlouholetým zaměstnancům zařízení. „V případě, že to bude potřeba, poskytneme našemu zaměstnanci i veškerou odbornou a právní pomoc. V případě prokázání zavinění na straně našeho zaměstnance jsme připraveni nést plnou odpovědnost,“ dodala Horáková. Nemocnice podle ní nabídla řidiči i sestře, která jela jako spolujezdec, pomoc psychologů.
Sestra při nehodě utrpěla zhmoždění hrudníku od bezpečnostního pásu. „Po nezbytném ošetření byla přepravena do hořovické nemocnice,“ uvedla mluvčí záchranné služby Petra Effenbergerová.
Provoz na trati byl zhruba čtyři hodiny zastaven, náhradní dopravu mezi stanicemi Jince a Příbram zajišťovaly autobusy. Nyní už vlaky znovu jezdí. Příčinu a okolnosti nehody policisté zjišťují. Podle policejní mluvčí řidič sanitky ani strojvedoucí před jízdou alkohol nepili.
Pacient musí být připoutaný, ne každý to ale dodržuje
Převozové sanitky se využívají hlavně k přepravě pacienta mezi nemocnicemi nebo z domova do nemocnice. Většinou neslouží k převážení pacientů v akutním stavu, v případě hromadného neštěstí mohou být využité i k výjezdům.
Podle odborníků musí být převážený pacient vždy připoutaný. Pokud sedí na klasické sedačce, má obvyklé bezpečnostní pásy. Na viditelném místě musí být písemné upozornění, že pacient je povinen být za jízdy připoután. Pokud je převážen na takzvaném infarktovém křesle, které má kolečka, je křeslo za jízdy zajištěno speciálními zámky, pacient je připoután přímo v křesle. Jištěný pásy je i pacient převážený na nosítkách.
Podle zjištění ČTK se ale stává, že pacient není za jízdy připoután. Důvěryhodný zdroj z oboru agentuře řekl, že se stávají i případy, kdy pacienta řidič před jízdou připoutá, ale dotyčný se za jízdy odpoutá. V této situaci by měl být za své případné zranění zodpovědný pacient.
Nehody sanitek s nepřipoutanými pacienty se už staly. Příkladem může být tragická nehoda sanitky v květnu 2018 u Kralovic na Plzeňsku, kdy se řidič sanitky snažil zabránit střetu se srnou. Při brzdění pacientka vylétla ze sedačky a zemřela.