Podobně jako na Teplicku ruší i na Českolipsku nový autobusový dopravce spoje. Krajem vlastněná společnost ČSAD Liberec vysvětluje výpadky množstvím řidičů, kteří onemocněli covidem-19, případně jsou v karanténě.
Na Českolipsku odříká nový autobusový dopravce spoje. Podle kraje jsou řidiči nemocní nebo v karanténě
ČSAD Liberec zrušila v pondělí tři ranní spoje, jeden z Nového Boru do Liberce a dva na lince Mimoň – Jablonné v Podještědí a zpět. „Omezení se týkají prozatím pondělí 20. prosince, pracujeme usilovně na tom, abychom co nejdříve zajistili dopravní obslužnost na všech linkách v plném rozsahu. Omlouváme se cestujícím za komplikace,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták (SLK).
Podle mluvčího Libereckého kraje Filipa Trdly se cestující, kterým nepřijel autobus, mohou obrátit na telefonní linky 704 702 000 nebo 488 588 788. Ty provozuje organizace IDOL, která u dopravců objednává dopravu v kraji.
Hejtman Martin Půta (SLK) řekl, že situaci by mělo napomoci, že od středy se začne doprava řídit prázdninovými jízdními řády. „Díky snížení počtu spojů by měla být situace výrazně lepší,“ řekl.
Kraj vysvětluje výpadky nedostatkem řidičů v ČSAD Liberec. Jsou nemocní, případně v karanténě. Podobně omlouvala výpadky na Teplicku v sousedním Ústeckém kraji společnost ČSAD Slaný. Oba okresy mají společné to, že do nich dopravci přišli nově a nahradili jiné firmy. Zatímco však ČSAD Slaný patří do skupiny ICOM Transport a Ústecký kraj se proti ní jako objednatel dopravy může vymezit a hrozit postihy, většina akcií ČSAD Liberec patří přímo kraji. Ten podíl ve firmě koupil proto, aby měl větší kontrolu nad veřejnou dopravou a zajistil její stabilitu.
Před možným ohrožením dopravy kvůli koronavirové nákaze varoval už na konci listopadu majitel dopravní skupiny BusLine Jakub Vyskočil, situace je podle něj velmi vážná. „Nedostatek řidičů může v krátké době ochromit ekonomiku celého státu, lidé se nedostanou do práce,“ upozornil. I BusLinu, který jezdí na linkách v části Libereckého kraje, chybí kvůli nemoci a karanténám řidiči. „Zatím jsme vždycky dokázali vyjet a zajistit všechny spoje, je to ale za cenu toho, že za volanty autobusů musí zasednout i vedoucí středisek, dispečeři nebo dopravní ředitel,“ doplnil mluvčí společnosti Radovan Vrátný.
Podle dopravců jsou řidiči linkových autobusů vystaveni dennímu kontaktu s velkým počtem lidí. Když se některý z nich od cestujících nakazí covidem-19, nejenže skončí sám na nemocenské, ale navíc musí jeho kolegové, s nimiž třeba trávil pauzu na vozovně, do karantény. Karanténu sice hygienici nenařizují očkovaným lidem, ale ne všichni řidiči jsou očkovaní, někteří vakcínu odmítají.
Na Českolipsku se změnil dopravce 12. prosince, předtím v oblasti jezdila společnost ČSAD Česká Lípa. V současnosti zajišťují regionální dopravu na autobusových linkách v Libereckém kraji už jen dva dopravci – ČSAD Liberec a BusLine. Krajem vlastněná firma jezdí na Českolipsku a Liberecku, BusLine na Semilsku a Jablonecku.