Silničáři v některých krajích začínají sčítat, kolik je zatím stála letošní zima. Třeba ti v Libereckém kraji vědí, že lednový účet bude za posledních deset let vůbec nejvyšší a přesáhl 50 milionů korun. Soli na silnice vysypali víc, než za celých pět měsíců loňské sezony.
Silničáři v lednu spotřebovali víc soli než za celou loňskou zimu
„Dávku soli mám teď nastavenou na 30 gramů na metr čtvereční. Za den se vysype 15, 16, klidně i 20 tun soli,“ říká řidič Petr Bušek, který během desetihodinové směny najezdí za volantem sypače stovky kilometrů.
„Doposud jsme od začátku zimní sezony vysypali přes 9 tisíc tun posypové soli. Nejextrémnější dny, co se týče nákladů zimní údržby, byly 4. a 5. leden, kdy jsme utratili přes čtyři miliony korun,“ uvádí Petr Šén, ředitel organizace Silnice LK, která se stará o cesty v Libereckém kraji.
Letošní leden byl nejen bohatý na sníh, ale také sedmý nejchladnější od roku 1961 – průměrná teplota byla minus 5,6 stupně Celsia. Mráz a výkyvy teplot náklady za letošní zimu ještě zvýší.
„Očekáváme s tím, jak se bude oteplovat, že se začnou objevovat výtluky. Škody po zimě budou pravděpodobně velmi vysoké,“ dodává Petr Šén.
Zatímco štěrk na jaře posbírají metací vozy, se solí si musí příroda poradit sama. „Něco odnese voda, to takový problém není, protože ve vodotečích se naředí. Větší problém je, že zůstává v půdě a vlivem toho dochází často k uschnutí stromů v okolí silnic,“ vysvětluje Kamil Farský ze Správy CHKO Jizerské hory. V blízkosti zdrojů pitné vody se sůl vůbec používat nesmí.