Opravy Libeňského mostu se protáhnou na několik týdnů. Během prací bude nutné zajistit vhodné podepření konstrukce. Město most uzavřelo kvůli závadě, kterou zřejmě způsobily mrazy. Místem proto neprojíždí tramvaje mezi Palmovkou a Maninami, spoje jezdí odklonem. Kdy konkrétně se provoz obnoví, bude podle mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbory Liškové jasné až po víkendu.
Libeňský most zůstane uzavřen několik týdnů. Podepře ho konstrukce
Přes stavbu v celé její délce nejezdí tramvaje a na inundační most nesmí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přímo přes Vltavu ale uzavřen není. Nepřístupný úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.
„Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip, jako v případě mostu na Vltavské,“ sdělila Lišková.
Soumostí je tvořené šesti mosty a bylo postaveno podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Objekt nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu.
Deformace materiálu vlivem teplot
Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Jedná se o samostatný oblouk na Rohanském ostrově. Na vině je zřejmě mráz. „Každý materiál se deformuje vlivem teplot. I takto ohromná stavba reaguje na teploty. Oblouk má rozpon do padesáti metrů a pří výrazném poklesu teplot to může vést ke zkrácení některých částí. To může být jedním z důvodů, proč se událo, co se událo,“ vysvětlil vedoucí Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze Jiří Kolísko.
„Veškeré dosavadní statické výpočty a diagnostické průzkumy předpokládaly správnou funkčnost kloubů nosného systému oblouku mostu. Statický systém na obloukových částech je citlivý zejména na nižší teploty v zimním období, které jsou rozhodující pro celkovou únosnost mostu,“ doplnila Lišková.
Odborníci provedli od začátku roku endoskopický průzkum kloubové části. „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ popsala mluvčí.
Stav mostů bude vyhodnocovat rada
Kvůli stavu mostu se sejde také nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého účení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup,“ uvedla Lišková.
V souvislosti s uzavřením části Libeňského mostu musel ve čtvrtek pražský dopravní podnik přerušit provoz tramvají také na Hlávkově mostě. Měl tam naplánovány drobné práce na únor. Kvůli tomu, aby na most mohl pustit více tramvajových linek objíždějících Libeňský most, provedl práce už nyní.
Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě. „Samostatný oblouk je ve stavu obtížně rekonstruovatelném. Myslím si, že místo toho úseku bude konstrukce nová,“ poznamenal Kolísko.