Problematický železniční přejezd ve Studénce na Novojičínsku zůstává i nadále bez nového zabezpečovací zařízení. Politici po tragické srážce pendolina s polským kamionem, při které zemřeli tři lidé a dalších osmnáct se zranilo, slibovali vybudování podjezdu. S jeho výstavbou se ale zatím nezačalo a neprošlo ani rozšíření zabezpečení o semafor, který by auta zastavil 150 metrů před závorami – podle dopravní policie totiž není v souladu s předpisy.
Lepší zabezpečení přejezdu ve Studénce zatím nebude. Semafor nemá potřebné povolení
Alespoň do vybudování podjezdu pod železnicí mohly situaci zlepšit předřazené semafory, na kterých se měla rozsvítit červená ve chvíli, kdy by začala blikat výstražná světla na přejezdu. Řidiči by tak byli nuceni zastavit už 150 metrů před samotným křížením s tratí.
Jenže ani tyto semafory se nakonec na přejezdu neobjeví. Firma, která zařízení vyvíjela, oznámila, že to zakázala dopravní policie. Podle ní může být semafor jedině v křižovatce, nikoli před přejezdem.
S tím ale nesouhlasilo ministerstvo dopravy, které nakonec semaforu dalo zelenou s tím, že půjde o pilotní projekt na zlepšení bezpečnosti na přejezdech. Společnost ale uvedla, že i přesto od policie svolení nedostala.
Dopravní policie ale upozorňuje, že sama dopravní značení nemůže zakázat ani povolit. Zároveň tvrdí, že v tomto případě nebyly semafory v pořádku. „Dopravní značení, které zde bylo rozmístěno, nebylo plně v souladu se zákony a příslušnými normami,“ řekl ředitel Dopravní policie Moravskoslezského kraje Jiří Zlý.
SŽDC: Zbytečné řešení
Předřazené semafory ve Studénce nechce ani Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a tvrdí, že jde o zbytečné řešení. „To je soukromá iniciativa firmy FDP Praha, na tomto projektu s námi nespolupracují. Podle mých informací nemá toto zařízení certifikaci pro provoz na českých železnicích,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Nebezpečné místo se tak zřejmě do doby, než bude vybudován podjezd, nijak nezmění. Podle původních slibů bývalého ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) měla být stavba za 700 milionů korun hotová už příští rok. Nejdřív ale musí dojít ke změně územního plánu.
„Proto aby mohlo být vydáno územní rozhodnutí, projedná zastupitelstvo 12. září změnu územního plánu, která je naprosto prioritní pro tento postup. Věřím, že jí schválíme,“ řekl místostarosta Studénky Lubomír Šobich (Studeňáci pro Studénku). Pokud záměr projde, mohlo by se začít stavět v roce 2021 a hotovo by mohlo být o dva roky později.
Semafory zamíří na Královéhradecko
Firma FDP Praha chtěla zabezpečovací zařízení ve Studénce nainstalovat na vlastní náklady v pondělí. Její ředitel Vladimír Kranz ale po neudělení povolení řekl, že semafory nyní firma nabídla Černožicím na Královéhradecku, kde tento měsíc při srážce vlaku s autem zahynuli čtyři lidé. Systém by se tam mohl objevit v říjnu, kdy by už na místě měly být i závory.
Čtyři roky od nehody a stále beze změny
Přejezd je rizikový zejména proto, že se na něm kříží mimořádně vytížená železniční trať a frekventovaná silnice. Je navíc široký, protože silnici přetínají čtyři koleje, a tak červená světla před sklopením závor blikají dlouho, aby auta stihla opustit kolejiště. Dlouhá prodleva mezi výstrahou a sklopením závor však svádí k porušování předpisů.
Firma chtěla semafory k přejezdu nainstalovat v pondělí, kdy uběhly přesně čtyři roky od srážky pendolina s polským kamionem, při které zemřeli tři lidé a dalších osmnáct se zranilo. Řidič od soudu odešel s trestem 8,5 roku vězení. O několik měsíců později tam uvázl další kamion, portugalský řidič ale nakonec včas kolejiště opustil.
Nejtragičtější železniční nehoda se stala ve Studénce v roce 2008, kdy mezinárodní rychlík narazil do zříceného mostu. Osm lidí nepřežilo, desítky dalších utrpěly zranění. Novojičínský okresní soud se případem bude znovu zabývat příští měsíc.