Jihlava zvolila netradiční řešení složité dopravní situace. Pracovníci v místních továrnách totiž v době střídání směn brzdili provoz na nedalekém kruháči, kde doprava kvůli velkému náporu aut kolabovala. Nově tam proto řídí dopravu semafory.
Kruhový objezd nestačí. V Jihlavě řídí dopravu semafor na kruháči
V šest ráno, ve dvě odpoledne a v deset večer. V tyto hodiny jsou v provozu semafory na okružní křižovatce, přes kterou míří zaměstnanci do průmyslové zóny v Jihlavě. „Při výměně směn se kruháč ucpal a lidé nemohli vyjet, dělaly se kolony na půl dne,“ popsal situaci mluvčí jihlavského magistrátu Radek Tulis.
Vedení města proto nyní provizorně zkouší, zda světelná signalizace dokáže provoz na křižovatce urychlit. Semafor umístil jen na dvě z jejích čtyř ramen. Takové řešení Jihlava testuje, protože kruhové objezdy se podle odborníků obvykle staví právě jako náhrada za semafory.
Specialisté na dopravu, oslovení ČT, se nicméně shodli, že v případě extrémních dopravních špiček může i toto netradiční řešení plynulosti provozu pomoct. „Je možností, jak zajistit preferenci vybraných proudů během špičkových intervalů,“ uvedl dopravní expert z katedry silničních staveb na ČVUT Petr Slabý.
Město chce provizorní světla nahradit stálými
Řidiči jsou ale k novince zatím zdrženliví. Třeba Irena Reitermannová jezdící přes kruháč téměř každý den, si na semafory zatím nezvykla. „Moc se mi to nezdá. Myslím si, že řešení, kdy byl otevřený druhý sjezd na Pávov, bylo lepší, než sem dávat semafor,“ řekla Reitmannová.
Jihlava je přitom jedním z prvních měst, která podobné řešení vyzkoušela. A magistrát chce do poloviny příštího roku prozatímní semafory nahradit stálými.