Krajský soud v Ostravě se začal zabývat případem někdejšího ředitele Dopravního podniku Ostrava Františka Kořínka a jeho náměstka Radoslava Hanzelky. Podle obžaloby se v roce 2009 dopustili několika trestných činů při zadávání zakázky na modernizaci tramvají či nákupu nových trolejbusů pro potřeby ostravského dopravního podniku. Zakázky byly financovány z peněz Evropské unie. Té způsobili obžalovaní údajně škodu 230 milionů korun.
Kauza modernizace ostravských tramvají skončila u soudu. Žalobce shledal dotační podvod
Zakázka, kterou se soud zabývá, se podle státního zástupce Víta Koupila skládala z několika částí. Jednalo se o nákup deseti trolejbusů, jedné nízkopodlažní tramvaje a renovace a modernizace dvou desítek starších tramvají, na které podnik čerpal dotaci z Regionálního operačního programu (ROP) Moravskoslezsko na renovaci vozového parku drážních vozidel.
František Kořínek a Radoslav Hanzelka, kteří v té době byli také předsedou, respektive místopředsedou představenstva, podle žalobce v žádosti o dotaci zatajili některé podstatné věci. „Zatajili například, že firma, která zakázku vyhrála, byla v té době na trhu jediná, která mohla tramvaje modernizovat,“ řekl Koupil. Jednalo se o společnost Pragoimex.
Dřív si podnik tramvaje opravoval sám a levněji
Podle obžaloby byla navíc cena opravy tramvají bezdůvodně předražená. Podle žalobce si před touto zakázkou dopravní podnik tramvaje modernizoval sám a oprava jedné jej vyšla na 13 milionů korun. Pražské firmě ale platil 18 milionů.
Bývalý ředitel dopravního podniku Kořínek u soudu odmítl vypovídat. Hanzelka vinu odmítl. „Trestné činnosti jsem se nedopustil, vždy jsem postupoval v zájmu dopravního podniku,“ řekl. Odmítl, že by Pragoimex byla jedinou firmou na trhu. „Nemyslím si, že by firma byla jediným subjektem, se kterým jsme mohli jednat. O modernizaci se zajímaly i jiné firmy,“ dodal.
Ceny podle bývalých manažerů nelze srovnávat
Odmítl i to, že by modernizace tramvají byla předražená. V ceně dopravního podniku, který tramvaje modernizoval za víc než 13 milionů, se podle něj přesně nevzala v potaz práce zaměstnanců. „Nebyl elektronický systém, který by evidoval odpracované hodiny. Vedoucí čet jen v nějakých intervalech hlásili hodiny. Přesnost výkazu odpracovaných hodin byla velmi pochybná,“ uvedl Hanzelka.
Pragoimex jednu tramvaj opravoval za víc než 18 milionů korun, podle Františka Kořínka ale ceny nelze srovnávat. „Na jedné straně je naše interní cena a na druhé komerční cena. To je logické. Když jsme si tramvaje opravovali sami, nezapočítávali jsme tam žádný zisk. Navíc v ceně Progoimexu je například zahrnuta i jistá rezerva na případné záruční opravy,“ tvrdí.
Státní zástupce uvedl, že na údajné machinace s dotací policie přišla při vyšetřování kauzy ostravského lobbisty Martina Dědice. Ten byl například obžalován z přijetí úplatku při sjednání zakázky na modernizaci ostravských tramvají. Za zajištění zakázky pro společnost Pragoimex ve výši 300 milionů korun inkasoval podle obžaloby dva miliony korun.