Krajská společnost Koordinátor ODIS schválila změny ve struktuře a ceníku tarifu veřejné dopravy v Moravskoslezském kraji. Znamená to zdražení jízdného i zrušení některých jízdenek. Kraj zdůvodnil zvýšení cen zdražováním pohonných hmot a dalších nákladů na dopravu. Nový tarif začne platit 11. prosince.
Jízdné v Moravskoslezském kraji v prosinci zdraží. Kdo si kupuje lístek až u řidiče, pocítí to více
Základní sazba za papírové jízdenky kupované u řidiče v systému ODIS zdraží v prosinci z 15 na 18 korun a sazba za každý ujetý kilometr z 1,50 na 1,70 koruny. Nezmění se ovšem ceny elektronických jízdenek nakoupených v aplikaci ODISapka, případně při platbě z virtuální peněženky na kartě ODISka. V tomto případě zůstane kilometrická sazba 1,50 koruny a nástupní sazba bude dál devítikorunová, oproti papírovým lístkům tedy dvakrát levnější.
Kdo ovšem cestuje autobusy či regionálními vlaky v Moravskoslezském kraji pravidelně, neochrání se před zdražením ani elektronickou jízdenkou. Třicetidenní předplatní jízdné za jednu regionální zónu zakoupené na e-shopu bude nově stát 270 korun, tedy o 18 korun více než dosud. Při nákupu u přepážky nebo u řidiče se cena zvedne z 290 na 310 korun.
„Při nákupu dlouhodobých jízdenek u přepážek nebo ve vozidlech budou ceny regionálních zón nadále vyšší o 15 procent,“ doplnil náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka (ANO).
Elektronický nákup se cestujícím výrazněji vyplatí hlavně u roční celosíťové jízdenky, která bude stát 16 tisíc korun při nákupu přes e-shop. „U přepážky pak za ni zaplatí 18 400 korun. Pro nízké využívání se ruší 180denní jízdenky,“ řekl jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal. Dodal, že se zároveň sníží počet zón, u kterých se již jedná o celosíťovou jízdenku, a to z 11 na sedm zón.
Náměstek Podstawka zdůraznil, že zdražení jízdného v regionu považuje za nezbytné.„Zvýšení cen jízdného je nepopulární krok, ke kterému ovšem dochází po důkladných analýzách. Aby byla doprava v regionu udržitelná a nabízela cestujícím kvalitní služby, je zdražení nevyhnutelné,“ uvedl.
Tím, že se ceny zvýší výrazněji těm, kdo si kupují papírové jízdenky až ve vozidlech oproti cestujícím s jízdenkami pořízeným na internetu nebo na dopravní kartu, chce kraj podle něj „posílit bezhotovostní nákupy přes elektronická média a e-shop ODIS a snížit množství hotovostních plateb na přepážkách a přímo ve vozech u řidičů“. Podle něj elektronické nákupy šetří čas a zvyšují bezpečnost cestujících.
Současně s jízdným v kraji se změní i tarif městské hromadné dopravy ve větších městech regionu. V Ostravě zanikne nejlevnější papírová jízdenka platná pouze deset minut i její elektronická alternativa. Zároveň se přestane prodávat 90denní, 180denní a pětiměsíční předplatní jízdné platné pouze na území samotné Ostravy.
Nově také nebude možné, aby na celodenní jízdenku cestovalo o víkendech a o letních prázdninách až pět lidí.
V Novém Jičíně zdraží jednotlivé jízdné v městských autobusech placené v hotovosti nebo platební kartou ze 13 na 18 korun. V dalších větších městech vesměs zdraží předplatní jízdné.