Spor ohledně užívání prodejního stánku pod brněnským hlavním nádražím vyřeší město se společností Korekt Real smírnou cestou, mimosoudní dohodu o narovnání schválili zastupitelé. Společnost se v ní zavazuje k uhrazení náhrady za užívání stánku bez právního důvodu ve výši přesahující tři miliony korun spolu s náklady řízení ve výši dvou set tisíc korun. Město naopak společnosti odpustí úrok z prodlení, který dosahuje 1,2 milionu korun, vyplývá z materiálu k zasedání. Rekonstrukci podchodu tak už nic nebrání. Začne příští rok a vyjde na desítky milionů korun.
Spor ohledně stánku pod nádražím vyřeší Brno se společností Korekt Real dohodou
Nejvyšší soud loni potvrdil rozhodnutí, podle kterého Brno vlastnilo stánky v podchodu pod hlavním nádražím. Skončil tím spor mezi městem a společností Pliska Interactive Services Consulting, která měla v podchodu pět stánků.
„Nebyla to ale jediná společnost, Korekt Real je další. Na základě loňského rozsudku Brno oslovila s tím, že jednotku dobrovolně vyklidí a městu zaplatí bezdůvodné obohacení a náklady řízení. Dohodu dnes (v úterý, pozn. red.) zastupitelé schválili a do konce března bude stánek vyklizený,“ sdělil radní zodpovědný za majetek Jiří Oliva (SOCDEM).
Podle Olivy tři miliony a 58 tisíc obdrží město na jistině, dvě stě tisíc na nákladech řízení. A více než milionový úrok je odpuštěný. Stvrdili to i opoziční zastupitelé. „Každý krok, který směřuje k tomu, že se ten podchod konečně stane důstojným místem, je pro město a jeho občany dobře,“ zhodnotila Jana Drápalová (Zelení).
O nutnosti odstranit stánky začalo tehdejší vedení Brna mluvit v roce 2011. Na soud se obrátilo o čtyři roky později. Provozovatelé se totiž ze stánků odmítli vystěhovat, a to i po vypršení nájemní smlouvy. Městský soud v Brně ale žalobu nejprve zamítl, protože zástupci města neprokázali legitimní vlastnictví podchodu a stánků. Následně – už po úspěšném prokázání – dostali majitelé stánků výpovědní lhůtu do konce roku 2021. Několik společností se stánky v části podchodu u vyústění na ulici Josefská ale místo nevyklidilo. Město se s nimi soudilo dál v průběhu roku 2023. Krajský i Nejvyšší soud rozhodly v jeho prospěch.
„Vzhledem k výsledku soudního řízení v obdobné věci, (...) uzavřel klient dohodu o narovnání, která je výsledkem kompromisu obou stran sporu,“ sdělila právní zástupkyně společnosti Korekt Real Hana Šnyrchová.
Pětici stánků předala společnost Pliska městu loni v květnu a zaměstnanci městské firmy Brněnské komunikace je odstranili. „Pliska tam ale má i další stánky, které jsou předmětem samostatného sporu. I v tomto případě nás zástupci firmy oslovili a jednáme mimosoudně. Vypadá to, že jsme v podstatě dohodnuti a do konce března stánky vyklidí. Poslední jednotku si nárokuje pan Toufar, kde zatím smírčí cestou nejednáme. Pokud bude ale mít pan Toufar zájem, tak se určitě budeme bavit,“ doplnil Oliva.
Plány na rekonstrukci
Spory se týkají stánků pod tramvajovými zastávkami. Ty, které se nacházely pod nádražní budovou a pod železničním kolejištěm, skončily již na konci roku 2021.
Podchod je místem, které v minulých letech Brňané v různých anketách označovali za jednu z nejodpudivějších lokalit ve městě. Jeho oprava by měla začít v dlouhém tubusu už příští rok. „Teď jsme na poradě vedení schválili, jak to bude vypadat vizuálně, že tam bude ledková stěna,“ přiblížil Oliva. Část pod hlavním nádražím se začne rekonstruovat nejdříve v roce 2025, ta pod tramvajovými zastávkami později.
Podchod je trnem v oku Brňanů už od osmdesátých let. Už tehdy si lidé stěžovali na špínu a zápach. Od nového prostoru si architekti slibují vzdušnost a čistotu.
Podchod ale není jediným místem, které lidé v Brně vnímají negativně. Podle takzvané pocitové mapy jsou problematická i okolí vlakového či autobusového nádraží. Kvůli řadě bariér, které musí překonávat chodci, je kritizuje i část urbanistů a architektů. Město komplexní proměnu obou míst plánuje, Brňané se jí ale dočkají až za několik let.