U Českých Budějovic pokračuje spor o 50 metrů budoucí dálnice D3. Bývalý majitel vyvlastněného pozemku nesouhlasí s tím, že o půdu přišel. Podal proto kasační stížnost, která zamířila k Nejvyššímu správnímu soudu. Pozemek je přitom pro dostavbu dálnice klíčový.
Spor o 50 metrů dálnice D3 u Českých Budějovic pokračuje. Majitel vyvlastněné půdy podal kasační stížnost
ŘSD mohlo sporný pozemek získat už před dvěma lety, jenže chybovalo, když za něj nezaplatilo včas. Majitel Jiří Zevl pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.
Za vyvlastnění podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla už majiteli ředitelství zaplatilo (podle agenturních informací šlo o půl milionu korun), Zevl se ale vyvlastnění koncem loňského roku bránil nejprve u krajského úřadu, a když zde neuspěl, tak i u krajského soudu. Ten jeho žalobu letos v květnu odmítl. Proti tomu se ale Zevl nyní brání kasační stížností u Nejvyššího správního soudu.
ŘSD v dotčené části D3 zatím nemohlo stavět. „V praxi to vypadá tak, že tu chybí 50 metrů asfaltu, zatímco ve zbytku úseku je tato polovina dálnice už dávno hotová. Doprava proto musela být odsunuta do protisměru, ani tam ale zatím dálnice ještě neroste,“ popsal redaktor ČT Ondřej Ublick.
Úsek D3 Ševětín–Borek dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu Kč bez DPH má být hotový v březnu 2020. Od března 2017 ho staví firma Eurovia a stát kvůli němu vyvlastnil deset pozemků.
V červnu byl zprovozněn úsek Bošilec–Ševětín, který dálnici prodloužil o dalších osm kilometrů.
Na jaře začalo ŘSD stavět zbylé části obchvatu Českých Budějovic, které budou rovněž součástí D3 a hotové mají být v září 2022. První z nich je úsek Hodějovice–Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde jsou náklady sedm miliard korun, druhou 7,2 kilometru dlouhý úsek Úsilné – Staré Hodějovice za 5,28 miliardy korun.
- 2004: Chotoviny–Čekanice
- 2005: Čekanice–Tábor
- 2007: Mezno–Chotoviny; až v roce 2009 dokončeno dálniční napojení na starou silnici I/3 u Nové Hospody
- 2013: Tábor – Veselí nad Lužnicí (včetně rekonstrukce obchvatu Tábora do dálničních parametrů s výjimkou úseku se zrušeným stavebním povolením)
- 2017: Veselí nad Lužnicí – Bošilec
- 2017: Borek–Úsilné
- 2019: Bošilec–Ševětín
- plánováno 2020: Ševětín–Borek
- plánováno 2022: Úsilné–Třebonín
- plánováno 2023: Třebonín – Kaplice nádraží
- plánováno 2025: Kaplice nádraží – Dolní Dvořiště, státní hranice
- plánováno 2028: Praha–Mezno
Sen o spojení s Lincem
Dálnice D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, kde se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Měřit by měla 170 kilometrů, v provozu je v současnosti necelá třetina trasy, přičemž jihočeská část by podle představ ŘSD měla vstoupit do provozu v roce 2024. Ve stejném roce by se měla začít stavět D3 ve středních Čechách.
Z varianty dálnice, která by vedla podobně jako dnešní silnice I/3, a trasy Posázavím vyhrála ta druhá kolem Jílového, Hostěradic a Václavic. Ředitelství silnic a dálnic doufá, že se mu podaří zprovoznit všechny úseky v roce 2028. Data jsou ale prozatím spíše orientační, silničáři ještě nemají ani územní rozhodnutí.