Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

10 minut
Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost
Zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci trati mezi Táborem a Bechyní. Jde o nejstarší elektrifikovanou dráhu v českých zemích – dílo vynálezce Františka Křižíka, na kterém jsou vlaky už 116 let napájeny stejnosměrným proudem pod napětím 1,5 kilovoltu. Dnes jde v celé republice o unikát. Hrozí však, že trať při rekonstrukci o svou jedinečnost přijde. Jednou ze zvažovaných variant totiž je její přepnutí na střídavý proud.

První souprava na trať vyjela v roce 1903 a mezi Táborem a Bechyní jezdí vlaky dodnes. „Jedná se o první elektrizovanou meziměstskou železniční trať v Rakousku-Uhersku. Významná je také tím, že u jejího zrodu stál český vynálezce a technik František Křižík, který je v našich končinách opravdovým historickým fenoménem,“ vysvětluje odborník na železnici Jan Šatava.

O svůj unikát nyní trať může přijít. SŽDC uvažuje o variantě napájet trakční vedení 25 kilovolty střídavého proudu. Časem se totiž celá republika přepne na tuto jednotnou napájecí soustavu. „Nechtěli bychom tvořit ostrovní napájecí systém. Teď připravujeme záměr projektu pro dvě varianty. Ta, která se ukáže efektivnější, zůstane zachována,“ popisuje Radim Brejcha, náměstek ředitele SŽDC.

Důvodem pro rekonstrukci je podle něj především efektivita střídavého proudu a také nižší investiční náklady. Kvůli zachování historické hodnoty trati správa železnic neuvažuje o variantě bez trakčního vedení. „František Křižík ji zelektrizoval, my bychom nechtěli trať zbavovat vedení. Běžný občan určitě nepozná, jestli je tam 1500 voltů, nebo 25 kilovoltů střídavých,“ míní Brejcha.

Drahá trať bez vlaků, varuje odborník

Šatava ale upozorňuje na materiál ministerstva dopravy, který výslovně uvádí, že z důvodu historického významu trati z Tábora do Bechyně a jejího malého významu pro dálkovou dopravu, se na ni nevztahuje konverze napájecích soustav.

Dodává, že přepojení na střídavý proud nedává smysl i kvůli náročnému profilu tratě. „Výsledkem této akce by bylo, že nákladem odhadem půl miliardy se předrátuje Bechyňka na nové napětí, ale nebudou na to vozidla,“ varuje Šatava.

K variantě rekonstrukce, kterou SŽDC zvolí, se bude vyjadřovat i Jihočeský kraj, který chce na trati zachovat provoz historických vlaků a schvalovat ji bude také ministerstvo dopravy. Samotná oprava by podle plánu měla začít v roce 2023 nebo 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 16 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánovčera v 21:12

Zájem o dotace a výhodné úvěry na renovace domů roste

Stále více domácností žádá o podporu z programu Oprav dům po babičce nebo o zvýhodněné úvěry. Finanční prostředky nejčastěji využívají na zateplení domů nebo modernizaci topení. Zvýhodněný úvěr už využily téměř dva tisíce domácností. V průměru si půjčují 1,5 milionu korun se splatností devatenáct a půl roku. Zájem o samotné dotace je ještě vyšší. Žadatelé mohou zdarma využít odborné poradenství na 1400 kontaktních místech stavebních spořitelen. Největší zájem o informace i dotace mají lidé z Jihočeského kraje.
19. 6. 2025

Na rušnou zastávku praží slunce, na zastínění lidé čekají roky

Horké dny zažívají lidé v rozpálených ulicích Českých Budějovic. Zatímco na některá místa radnice umísťuje mlžítka pro ochlazení vzduchu, u jedné z nejrušnějších zastávek MHD veškeré zastínění odstranila. Prosklená zastávka na vybetonované ploše provizorně stojí už pět let. Dočasně nahradila téměř čtvrt kilometru dlouhé zastínění. Radnice ho navzdory slibům dodnes nijak nenahradila. Podle náměstka primátorky Petra Maroše (ODS) je reálné začít s výstavbou příští rok.
19. 6. 2025

Svateb ubývá. I kvůli finančním nákladům

Podle údajů Českého statistického úřadu bylo loni nejméně svatebních obřadů za poslední dekádu, zájem klesl zhruba o pětinu. Důvodem jsou často vysoké finanční náklady. Manželství ale může přinášet výhody například při jednání s úřady. Právníci zároveň párům doporučují uzavřít předmanželskou smlouvu. Ta může předejít sporům při rozvodu nebo v dědickém řízení.
16. 6. 2025

Voliči ve čtyřech obcích vybrali své zastupitele

Sobotní mimořádné volby do zastupitelstev čtyř obcí přilákaly 61,2 procenta voličů. Je to více než při předchozím komunálním hlasování v březnu, kdy k urnám v šesti obcích přišlo v průměru 53 procent voličů. Oznámil to v noci na neděli Český statistický úřad (ČSÚ). Volby se v sobotu konaly v Adamově na Kutnohorsku, Lužcích na Berounsku, Kamenném Malíkově na Jindřichohradecku a Ždírci na Českolipsku.
15. 6. 2025Aktualizováno15. 6. 2025

Obce trápí stavby načerno

Ačkoliv statistika k takzvaným černým stavbám neexistuje, podle ministerstva pro místní rozvoj vzniká deset procent staveb nelegálně. Bez stavebního povolení jsou často například stánky a přístřešky v česko-německém pohraničí. Příkladem je příhraniční obec Strážný na Prachaticku, která se pustila do boje se třemi takovými objekty. Problém řeší i obec Včelákov na Chrudimsku, kde nezákonně roste rodinný dům.
14. 6. 2025

Vyšší Brod zahájil privatizaci části svých bytů

Vyšší Brod na Českokrumlovsku prodává byty. Vlastní jich přes 180, v nabídce jich je nyní 78. Z nájemného, které se mnoho let nezvyšovalo, nezískal dostatek prostředků na jejich údržbu. Zájem o koupi zatím projevilo jedenáct lidí a další žádosti prý k úředníkům míří. Privatizace má do pokladny města přinést osmdesát milionů korun. Peníze chce Vyšší Brod použít na opravu chátrajícího areálu bývalého plicního sanatoria, o jehož převzetí jedná s Jihočeským krajem. Až po případném převodu hodlá město sdělit, jaké má s místem další plány.
13. 6. 2025
Načítání...