Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost

10 minut
Křižíkovu dráhu do Bechyně čeká oprava. Možná při ní ztratí svoji jedinečnost
Zdroj: ČT24

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) připravuje rekonstrukci trati mezi Táborem a Bechyní. Jde o nejstarší elektrifikovanou dráhu v českých zemích – dílo vynálezce Františka Křižíka, na kterém jsou vlaky už 116 let napájeny stejnosměrným proudem pod napětím 1,5 kilovoltu. Dnes jde v celé republice o unikát. Hrozí však, že trať při rekonstrukci o svou jedinečnost přijde. Jednou ze zvažovaných variant totiž je její přepnutí na střídavý proud.

První souprava na trať vyjela v roce 1903 a mezi Táborem a Bechyní jezdí vlaky dodnes. „Jedná se o první elektrizovanou meziměstskou železniční trať v Rakousku-Uhersku. Významná je také tím, že u jejího zrodu stál český vynálezce a technik František Křižík, který je v našich končinách opravdovým historickým fenoménem,“ vysvětluje odborník na železnici Jan Šatava.

O svůj unikát nyní trať může přijít. SŽDC uvažuje o variantě napájet trakční vedení 25 kilovolty střídavého proudu. Časem se totiž celá republika přepne na tuto jednotnou napájecí soustavu. „Nechtěli bychom tvořit ostrovní napájecí systém. Teď připravujeme záměr projektu pro dvě varianty. Ta, která se ukáže efektivnější, zůstane zachována,“ popisuje Radim Brejcha, náměstek ředitele SŽDC.

Důvodem pro rekonstrukci je podle něj především efektivita střídavého proudu a také nižší investiční náklady. Kvůli zachování historické hodnoty trati správa železnic neuvažuje o variantě bez trakčního vedení. „František Křižík ji zelektrizoval, my bychom nechtěli trať zbavovat vedení. Běžný občan určitě nepozná, jestli je tam 1500 voltů, nebo 25 kilovoltů střídavých,“ míní Brejcha.

Drahá trať bez vlaků, varuje odborník

Šatava ale upozorňuje na materiál ministerstva dopravy, který výslovně uvádí, že z důvodu historického významu trati z Tábora do Bechyně a jejího malého významu pro dálkovou dopravu, se na ni nevztahuje konverze napájecích soustav.

Dodává, že přepojení na střídavý proud nedává smysl i kvůli náročnému profilu tratě. „Výsledkem této akce by bylo, že nákladem odhadem půl miliardy se předrátuje Bechyňka na nové napětí, ale nebudou na to vozidla,“ varuje Šatava.

K variantě rekonstrukce, kterou SŽDC zvolí, se bude vyjadřovat i Jihočeský kraj, který chce na trati zachovat provoz historických vlaků a schvalovat ji bude také ministerstvo dopravy. Samotná oprava by podle plánu měla začít v roce 2023 nebo 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
včera v 11:37

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

U nelegálních výpustí do Lipna se objevuje odpad a zápach

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
16. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Tetování poškozuje imunitu a může snižovat účinnost vakcín, zjistila studie

Průlomová mezinárodní studie, na níž se podíleli i vědci z Biologického centra Akademie věd ČR, ukazuje, že běžně používané tetovací pigmenty mají vliv na imunitu, vyvolávají zánět a mohou snižovat účinnost některých vakcín. Hned po aplikaci se barviva rychle šíří lymfatickým systémem a hromadí se v mízních uzlinách, kde přetrvávají celé roky. Výzkum zkoumal toxicitu tří nejpoužívanějších barev – černé, červené a zelené – a odhalil, že pigmenty nejen zůstávají v kůži, ale také se trvale ukládají v imunitních buňkách.
11. 12. 2025
Načítání...