Město Hradec Králové ve středu zahájilo stavbu lávky pro pěší a cyklisty přes Labe. Lávka propojí centrum města s lokalitou Aldis. Most postaví firma SMP CZ za 161,8 milionu korun, město na něj získalo evropskou dotaci ve výši téměř 103 milionů. Stavbu lávky v lokalitě kongresového centra Aldis radnice připravuje už od roku 2003. Hotová by měla být na přelomu let 2022 a 2023. Hradec si od lávky slibuje větší oživení Aldisu a Smetanova nábřeží.
Hradec Králové začal se stavbou lávky pro pěší a cyklisty. Unikátní technologie si vyžádá vysoké náklady
Práce na lávce o délce 103 metrů a šířce 5,7 metru začnou bouráním dvou teras u Aldisu, které jí ustoupí. Dřevorubci také pokácejí přestárlý dub na levém břehu Labe, který není v dobrém stavu a v budoucnu by mohl ohrožovat okolí lávky. Stavbě by strom, pokud by byl zdravý, nebránil.
„Počítáme s tím, že do konce listopadu budeme mít hotovou spodní stavbu. Před Vánocemi bychom potom mohli montovat první část ocelové konstrukce a nosná uzavřená lana,“ uvedl stavbyvedoucí firmy SMP CZ Jiří Keclík.
Zvláštností navržené lávky je to, že bude postavena málo obvyklou technologií speciálního vysokopevnostního betonu, který umožňuje použití subtilních prvků. Lávka bude z betonové desky mostovky, kterou budou obepínat na lanech zavěšená ocelová žebra.
Unikátní, ale drahá
V porovnání s jinými mostními stavbami v regionu je cena lávky u Aldisu násobně vyšší. Pardubice na konci loňského roku otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe a daly za ni 40,8 milionu korun. Město Náchod postavilo loni silniční most přes Metuji za 33 milionů korun a Královéhradecký kraj v roce 2019 otevřel most přes Orlici v Hradci Králové-Svinarech za 80 milionů.
Nákladnost lávky je podle radnice dána neobvyklou konstrukcí a technologií. „Jedná se o samokotvenou visutou konstrukci, která je velmi netradiční. Tvořena je nosným lanem, ocelovou konstrukcí a speciálními betonovými opěrami, které jsou v podstatě uměleckým dílem. Tato konstrukce je na hraně inženýrství a jde o něco, co zatím nikdo u nás nevybudoval. Lávka tohoto typu v Česku není,“ uvedla mluvčí radnice Kateřina Šmídová.
Původně hradecká radnice před architektonickou soutěží v roce 2014 počítala s cenou lávky do čtyřiceti milionů korun. Když radnice vypsala v roce 2019 soutěž na stavební firmu, nikdo se jí nepřihlásil.
Proběhly ještě další dva tendry, ty ale radnice zrušila, když jediný zájemce v nich nabídl ceny výrazně přes sto milionů korun. Radnice v té době uvažovala, že by projekt opustila a hledala levnější variantu lávky. Nakonec vypsala čtvrtý tendr a ze tří uchazečů vybrala firmu SMP CZ z francouzské skupiny Vinci.
Výhrady ochránců přírody
Stavbu v minulosti zdržela řada okolností. K projektu měli výhrady třeba ochránci přírody, kteří úspěšně protestovali proti původnímu plánu, který počítal s pokácením jednoho dubu na nábřeží.
Zdržení a spory provázely i architektonickou soutěž. K podobě lávky pak vznesli výhrady ornitologové, protože navržená podoba by mohla zasahovat do vzletových drah ptáků, zejména labutí. Projekt byl kvůli připomínkám ekologů upraven.
Se zahájením stavby se nyní čekalo na to, až svou stavbu regionálního sídla v lokalitě Aldis dokončí Československá obchodní banka.