Řidiči brzdí autobusy ve vyhrazených pruzích. Praha chce, aby je znovu pokutovali i strážníci

3 minuty
Události: Praha chce, aby strážníci mohli pokutovat řidiče
Zdroj: ČT24

Pražská radnice má v plánu z vyhrazených pruhů dostat auta, která tam nepatří. Radní proto připravují nový zákon, kterým chtějí dát strážníkům možnost na místě pokutovat řidiče. Podle analýzy, kterou si město nechalo zpracovat, dvě třetiny aut ve vyhrazených pruzích nemají co dělat.

Technická správa komunikací sledovala pět pracovních dní 54 pruhů ve dvaceti ulicích, a to v ranní a odpolední dopravní špičce. V pruzích zaznamenala téměř 115 tisíc vozů, 84 tisíc z nich jimi jelo neoprávněně.

Nejčastěji porušovali řidiči předpisy v Duškově ulici na Praze 5, pak rovněž na Evropské, Českobrodské nebo Plzeňské, kde bylo zaznamenáno přes tisíc nepovolených průjezdů za den.

„Svědčí to o tom, že jsme neukáznění, že jsme ignoranti. Vyhrazený jízdní pruh jako takový byl zařazen 1. ledna 1976 v tehdejším Československu a my jsme se to od té doby nenaučili – a to je opravdu smutné,“ říká pražský koordinátor BESIPu Irenej Štalmach.

Vyhrazený jízdní pruh pro autobusy
Zdroj: ROPID

Hlavní město chce proto na těchto místech posílit policejní kontroly. Na podobné hříšníky mají cílit také strážníci, ti teď ale mají jen omezené možnosti. Pokutovat řidiče nesmějí už několik let.

„Může s ním pouze započít správní řízení, které pak musí řešit úředník. Takže to stojí čas a peníze úřadu i řidiče. My to chceme vrátit do stavu, aby mohla městská policie pokutovat přímo na místě,“ vysvětluje náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Radní proto připravují změnu příslušného zákona, aby pravomoc pokutovat řidiče dostala městská policie zpět. Návrh změny zákona by mohl být podle Dolínka připraven zhruba do dvou měsíců, poslancům ji chce Praha předložit ještě letos.

  • Vznikly zejména pro autobusy MHD, jezdit jimi mohou také hasiči, záchranná služba nebo policie. V některých pruzích mohou jet i cyklisté a taxíky, avšak pouze žluté a jen pokud vezou pasažéra. 
  • Některé vyhrazené pruhy platí jen v určitém období, například ve špičkách pracovních dnů. Mimo tuto dobu jsou volné pro všechny. 
  • V Praze je celkem 129 vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy v celkové délce 27 kilometrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Provoz metra mezi Holešovicemi a stanicí Pražského povstání tři hodiny stál

Souprava pražského metra ve stanici Hlavní nádraží srazila ve středu večer člověka, který na místě zemřel. Kvůli nehodě se zastavil provoz metra na lince C mezi stanicemi Nádraží Holešovice a Pražského povstání, vyplývá z informací pražské zdravotnické záchranné služby a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Podle webu podniku byl provoz obnoven ve 20:50.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Uvnitř budov či ve fasádách. Praha schválila pravidla pro výdejní boxy

Pražští radní schválili pravidla pro umisťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích. Dokument určuje, kde mají boxy stát, jak velký volný prostor má kolem nich zůstat, jaké mají mít rozměry, barvy či reklamní polep. Snahou města je, aby schránky nepřekážely chodcům, nevytvářely zbytečné bariéry a také aby v ulicích ubylo vizuálního smogu. Pravidla týkající se výdejních boxů Praha zformulovala už před třemi lety. Dosud ale měla jen neoficiální status. Zákaz sdílených elektrokoloběžek na území Prahy radní naopak odmítli.
23. 6. 2025Aktualizováno23. 6. 2025

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
20. 6. 2025

Česko chce postavit vlastní AI gigafactory. Vyrůst má v Praze

České Radiokomunikace (ČRa) podaly k Evropské komisi projekt na vybudování jednoho ze zvažovaných velkých evropských datových center pro umělou inteligenci, takzvanou AI gigafactory. Stát by měla v Praze na Zbraslavi, kde už Radiokomunikace na pozemku po bývalých vysílačích datové centrum budují. Informovalo o tom ministerstvo průmyslu a obchodu a ČRa.
20. 6. 2025Aktualizováno20. 6. 2025

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
20. 6. 2025

Muž hrdinské naděje, zaznělo na pietě k uctění památky generála Heliodora Píky

Armáda, politici i rodina dopoledne před budovou generálního štábu v Praze uctili památku generála Heliodora Píky, oběti komunistické justiční vraždy. Od smrti československého vojáka a legionáře v sobotu uplyne 76 let. Řečníci připomínali Píkovu odvahu, smysl pro spravedlnost nebo lásku k vlasti. Věnce a květiny k jeho pamětní desce položili mimo jiné zástupci Senátu či Kanceláře prezidenta republiky.
20. 6. 2025

Národní muzeum otevře na víkend depozitář. Teprve podruhé za dvě stě let

Do depozitářů Národního muzea se nedá jen tak dostat. Od doby, co bylo před 207 lety otevřeno, měla veřejnost tuto šanci jen jednou – před sedmi lety. Teď ji dostane znovu: od pátku do neděle.
20. 6. 2025

Praha stoprocentně ovládne Kongresové centrum Praha

Praha získá od státu podíl 54,35 procenta v Kongresovém centru Praha (KCP) a stane se tak jeho stoprocentním vlastníkem. Transakci pozdě večer ve čtvrtek schválili městští zastupitelé. Důvodem je především záměr Prahy k centru dostavět novou halu s cílem posílení kongresové turistiky v metropoli.
20. 6. 2025
Načítání...