Pražský magistrát zažádal o stavební povolení na Trojskou lávku. Chce co nejdříve novou

Praha už požádala o stavební povolení na konstrukci provizorní lávky mezi Císařským ostrovem a Trojou. Oproti původnímu plánu to město udělalo už na konci minulého roku. České televizi to potvrdil mluvčí pražského magistrátu Tadeáš Provazník. Se stavbou by chtělo město začít v dubnu. Pokud tedy rozhodnutí o vydání povolení padne později, posune se i stavba dočasné lávky.

Magistrát v minulém roce oznámil, že o stavební povolení zažádá na začátku ledna. Celý proces se nakonec urychlil. „Termín pro přípravu a podání žádosti jsme opravdu předpokládali v prvním týdnu ledna. Každopádně se nám vše podařilo přichystat s předstihem, a tak jsme mohli žádost podat již v prosinci,“ uvedl Provazník.

Město počítá s tím, že rozhodnutí přijde v závěru února. Aby se stavba nové lávky zahájila v dubnu, musí se stavební úřad vyjádřit maximálně do konce března.

obrázek
Zdroj: ČT24

Původní lávka nebyla zakreslena v územním plánu

Zahájení stavby nového mostu bylo v minulosti několikrát odloženo. Bylo to hlavně kvůli komplikacím s územním plánem. Původní lávka, která se na konci roku 2017 zřítila, nebyla v plánu vůbec zakreslena. Bylo tak nutné zažádat o jeho změnu.

Nová stavba je ale i tak jen dočasným řešením. „Cílem je, aby lávka nezůstala trvalým provizoriem, ale jen přechodným stavem před plnohodnotným nahrazením novým pěším a cyklistickým mostem“, uvedl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Hlavní město na obnovu mostu vyhradilo 60 milionů korun.

V současné době v místě funguje jen přívoz. Ten za hodinu převeze až 600 lidí. Betonová lávka v Troji se zřítila 2. prosince 2017. Zraněni byli čtyři lidé, dva z toho těžce. Na špatný stav lávky upozorňovalo několik posudků. Odborníci most pravidelně sledovali, naposledy 3 týdny před kolapsem.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.