
Události: Rok od zřícení lávky v Troji
V sezoně chodily po lávce až stovky lidí a využívalo ji i mnoho cyklistů. Loni 2. prosince v době zřícení po ní procházeli jen čtyři lidé. Po vyproštění je záchranáři odvezli do nemocnice. Mezi zraněnými byli i Petr a Olga, ani jeden z nich si na okamžik pádu nepamatuje. I kvůli trvalým následkům odpovídají pouze telefonicky.
„Když jsem se probral asi druhý nebo třetí den, podvědomě mi vrátila paměť v jakémsi sluchovém vjemu, že jsem slyšel dvě prasknutí jako bičem,“ popisuje Petr. Měl roztříštěné kosti, zlomená žebra i zápěstí a embolii plic.
Olga měla dvacet hodin trvající krvácení, potrhané vnitřnosti, rozbitou lebku, roztříštěnou pánev i nohu, kterou má teď kratší. „První, co si pamatuju z komunikace s lékaři, bylo, že mi řekli: My jsme vás vytáhli hrobníkovi z lopaty,“ vzpomíná Olga. S holí sice chodí, ale v běžných činnostech už bude napořád závislá na pomoci ostatních.
Krnáčová se chtěla vyfotit, pak zájem ochladl, říká zraněný
„V první řadě mě zarazily slova a činy magistrátu. První kontakt byl hned čtvrtý, pátý den, kdy se tehdejší paní primátorka (Adriana Krnáčová – pozn. red.) se mnou chtěla vyfotit u nemocniční postele. A pak zájem výrazně ochladl,“ říká Petr.
Od města dostali všichni zranění po 50 tisících korunách. „Padesát tisíc už dávno padlo například na zapůjčení rehabilitačních přístrojů,“ poznamenává Olga. Na další odškodnění teprve čekají.
„V tuto chvíli probíhají jednání s pojišťovnou, která nás zastupuje, jestli bude možné odškodnit poškozené ještě dříve, než skončí vyšetřování,“ uvádí mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Právě tato městská organizace měla Trojskou lávku na starost.
Provizorní lávka má vyrůst příští rok
Zřícenou lávku vytáhli stavaři z Vltavy ještě loni v prosinci. Koncem roku pak začal lidi přes řeku převážet přívoz. V létě se na něj však čekalo i desítky minut, dopravce proto musel pořídit větší loď s kapacitou sto cestujících.
„Já tady denně jezdím do práce a přes lávku to bylo rychlejší než čekat na přívoz, který přes poledne jezdí jenom po dvaceti minutách,“ podotýká cestující Alena Holíková.

Do Troje vyplula Troja. Nová loď převeze čtyřikrát více cestujících
Praha chce v lednu požádat o stavební povolení pro provizorní lávku a připravuje podklady k vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby, uvedl tento týden mluvčí magistrátu Vít Hofman. Stavět by se podle předpokladu magistrátu mělo začít na začátku druhého čtvrtletí příštího roku.
„Připravuji tisk do rady a následně na zastupitelstvo, kde bychom schválili investiční náklady na postavení nové lávky ve výši 90 milionů korun. Příští rok by měla být postavena,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Provizorium zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem pro chodce a cyklisty. Po lávce budou moci jezdit i vozy záchranářů. Povrch bude dřevěný a v zábradlí bude umístěno osvětlení. Provizorní lávka má mít životnost až 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu. Levý břeh s Trojou by měly časem propojit i další dvě lávky.
„Snad ten náš pád zabránil pádu dalších mostů,“ říká po roce od neštěstí Olga. Hned po něm se totiž v celém Česku začala důkladně kontrolovat všechna přemostění. Ukázalo se, že ve špatném stavu je mnoho z nich. Několik mostů a lávek se poté uzavřelo nebo už dokonce zbouralo, mnohé další čeká oprava.