Rok od zřícení Trojské lávky: Zranění stále čekají na odškodnění, lidé na most

Události: Rok od zřícení lávky v Troji (zdroj: ČT24)

Ani rok po zřícení lávky přes Vltavu v pražské Troji se čtyři zranění nedočkali odškodnění. Dva z nich mají přitom trvalé následky. Policisté totiž stále nevyšetřili příčinu pádu. Místo mostu zatím spojuje břehy přívoz. Provizorní lávku chce město postavit příští rok, stavba nové je zatím v nedohlednu.

V sezoně chodily po lávce až stovky lidí a využívalo ji i mnoho cyklistů. Loni 2. prosince v době zřícení po ní procházeli jen čtyři lidé. Po vyproštění je záchranáři odvezli do nemocnice. Mezi zraněnými byli i Petr a Olga, ani jeden z nich si na okamžik pádu nepamatuje. I kvůli trvalým následkům odpovídají pouze telefonicky.

„Když jsem se probral asi druhý nebo třetí den, podvědomě mi vrátila paměť v jakémsi sluchovém vjemu, že jsem slyšel dvě prasknutí jako bičem,“ popisuje Petr. Měl roztříštěné kosti, zlomená žebra i zápěstí a embolii plic. 

Olga měla dvacet hodin trvající krvácení, potrhané vnitřnosti, rozbitou lebku, roztříštěnou pánev i nohu, kterou má teď kratší. „První, co si pamatuju z komunikace s lékaři, bylo, že mi řekli: My jsme vás vytáhli hrobníkovi z lopaty,“ vzpomíná Olga. S holí sice chodí, ale v běžných činnostech už bude napořád závislá na pomoci ostatních.

obrázek
Zdroj: ČT24

Krnáčová se chtěla vyfotit, pak zájem ochladl, říká zraněný

„V první řadě mě zarazily slova a činy magistrátu. První kontakt byl hned čtvrtý, pátý den, kdy se tehdejší paní primátorka (Adriana Krnáčová – pozn. red.) se mnou chtěla vyfotit u nemocniční postele. A pak zájem výrazně ochladl,“ říká Petr.

Od města dostali všichni zranění po 50 tisících korunách. „Padesát tisíc už dávno padlo například na zapůjčení rehabilitačních přístrojů,“ poznamenává Olga. Na další odškodnění teprve čekají. 

„V tuto chvíli probíhají jednání s pojišťovnou, která nás zastupuje, jestli bude možné odškodnit poškozené ještě dříve, než skončí vyšetřování,“ uvádí mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Právě tato městská organizace měla Trojskou lávku na starost. 

Provizorní lávka má vyrůst příští rok

Zřícenou lávku vytáhli stavaři z Vltavy ještě loni v prosinci. Koncem roku pak začal lidi přes řeku převážet přívoz. V létě se na něj však čekalo i desítky minut, dopravce proto musel pořídit větší loď s kapacitou sto cestujících.

„Já tady denně jezdím do práce a přes lávku to bylo rychlejší než čekat na přívoz, který přes poledne jezdí jenom po dvaceti minutách,“ podotýká cestující Alena Holíková.

Do Troje vyplula Troja. Nová loď převeze čtyřikrát více cestujících (zdroj: ČT24)

Praha chce v lednu požádat o stavební povolení pro provizorní lávku a připravuje podklady k vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby, uvedl tento týden mluvčí magistrátu Vít Hofman. Stavět by se podle předpokladu magistrátu mělo začít na začátku druhého čtvrtletí příštího roku. 

„Připravuji tisk do rady a následně na zastupitelstvo, kde bychom schválili investiční náklady na postavení nové lávky ve výši 90 milionů korun. Příští rok by měla být postavena,“ říká náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Provizorium zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem pro chodce a cyklisty. Po lávce budou moci jezdit i vozy záchranářů. Povrch bude dřevěný a v zábradlí bude umístěno osvětlení. Provizorní lávka má mít životnost až 30 let. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu. Levý břeh s Trojou by měly časem propojit i další dvě lávky.

„Snad ten náš pád zabránil pádu dalších mostů,“ říká po roce od neštěstí Olga. Hned po něm se totiž v celém Česku začala důkladně kontrolovat všechna přemostění. Ukázalo se, že ve špatném stavu je mnoho z nich. Několik mostů a lávek se poté uzavřelo nebo už dokonce zbouralo, mnohé další čeká oprava.

  • Libeňský most: Kvůli havarijnímu stavu byl v lednu 2018 uzavřen pro auta i tramvaje. Znovu se otevřel po šesti týdnech, když stavbaři most podepřeli. Na mostě stále platí výrazně omezená rychlost a zákaz potkávání tramvají, nesmějí na něj vozy těžší než šest tun. Předchozí vedení města chtělo unikátní kubistický most zbourat, nové vedení ho chce opravit.
  • Hlávkův most a Vltavská: Konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede magistrála a tramvajová trať, je výrazně narušená. Do mostu zatéká a odpadávají z něj kusy betonu. Most u stanice metra Vltavská, který na Hlávkův most navazuje, byl uzavřen v říjnu 2018 a poté provizorně podepřen. Auta na něj ve směru z centra zatím nesmějí, zprovozněn bude jen omezeně. Podle TSK je most neopravitelný a časem ho čeká demolice.
  • Most Legií: Je ve špatném stavu, Technická správa komunikací rok trvajícím průzkumem zjišťuje přesný stav. Zahájení rekonstrukce odhaduje nejdříve na rok 2022.
  • Palackého most, Barrandovský most, Lanový most na Jižní spojce a další: Mosty jsou ve špatném stavu, připravuje se jejich diagnostika a v plánu je rozsáhlá rekonstrukce.
  • Železniční most pod Vyšehradem: Dvě lávky na mostě byly kvůli havarijnímu stavu uzavřeny loni v prosinci. Město jednu z nich v nechalo roce 2018 za 10 milionů korun opravit. Správa železnic, které památkově chráněný most patří, přitom zvažuje demolici – že je most neopravitelný uvádějí i dvě studie.
  • Lávka v Nových Butovicích: Most pro pěší byl v havarijním stavu, ve spodní části byly zrezivělé a uvolněné plechy a do konstrukce zatékalo. Lávka už byla zbourána a na jejím místě vyrostla nová.
  • Radotínská lávka přes Berounku: Ve špatném stavu je po dvou silných povodních, v roce 2014 musela být kvůli kritickému stavu ve dvou místech podepřena. Po mimořádné kontrole po pádu lávky v Troji byla dále zpevněna a zajištěna, aby v případě přetržení lan nespadla. Na lávku nesmí větší skupiny lidí, motocykly ani jedoucí cyklisté. Na lávku se nesmí ani při silnějším větru. Připravuje se stavba nové lávky.