Doprava v Hradci Králové trpí úzkými jízdními pruhy, současná osobní vozidla jsou totiž často mnohem větší a širší než ta, která českými městy v době výstavby silnic jezdila. Příkladem může být ulice Magdaleny Dobromily Rettigové, která je jednou z nejfrekventovanějších. Levý jízdní pruh je dokonce skoro o metr užší než na ostatních komunikacích.
Dopravu v Hradci Králové komplikují úzké pruhy. Rozšíření se neplánuje, není totiž kam
Některé silnice se navzdory tomu, že dnešní vozidla jsou mnohem bezpečnější, stávají nebezpečnými. „Základní šířka jízdních pruhů je tři metry, samozřejmě to závisí na tom, zda je komunikace v intravilánu, případně extravilánu,“ uvedl dopravní expert z Univerzity Pardubice Ivo Drahotský.
Po městském okruhu v Hradci Králové denně projede kolem čtyřiceti tisíc vozidel. V rizikovém zúženém úseku protijedoucí auta odděluje jen dvojitá plná čára. Pokud si řidiči na takovém úseku silnice nedají pozor, mohli by zrcátky ohrožovat vozidla v protisměru.
Situace se ještě více komplikuje v případě, když vedle osobního auta jede nákladní vůz nebo autobus. Často se stává, že řidiči už musí jet přímo po dvojité čáře.
Padesát let stará stavba
Stavba městského okruhu v Hradci Králové začala před více než půl stoletím, tehdy byla auta mnohem menší a užší. Silničáři však rušnou komunikaci rozšířit nemohou. Nemají kam, na okraji je totiž cyklopruh.
„Šířkové uspořádání ulice bylo takto schválené při úpravách Policií České republiky a Krajským úřadem, nově došlo pouze k obnově vodorovného dopravního značení,“ uvedla Petra Drkulová z královéhradecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic. „Na užší levý jízdní pruh upozorňuje svislá dopravní značka,“ doplnila policejní mluvčí Iva Kormošová.
Problematický úsek v Hradci Králové už tamní řidiči dobře znají, říkají mu „nájezd do hradecké šikany“. Podle Drahotského by už v současné době při budování a projektování taková komunikace povolena nebyla.