Nejvyšší správní soud (NSS) se zastal Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v roce 2019 zakázal Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) nákup devadesáti autobusů na základě rámcové smlouvy. Tento zákaz v roce 2020 zrušil svým rozsudkem Krajský soud v Brně, antimonopolní úřad proti němu ale podal kasační stížnost k NSS, který jí nyní vyhověl. Rozhodnutí je dostupné na úřední desce soudu.
Antimonopolní úřad uspěl s kasační stížností v případu nákupu autobusů pro Ústecký kraj
ÚOHS posuzoval dvě rámcové smlouvy ve dvou řízeních. Kromě té na autobusy v délce 10,5 metru také na autobusy v délce dvanáct metrů. V obou případech se smlouvami zabýval na návrh výrobce autobusů SOR. DSÚK uzavřela smlouvy se společnostmi Scania a Zliner v jednacím řízení bez uveřejnění. Současné rozhodnutí NSS se týká prvního případu.
ÚOHS rozhodl, že jednací řízení bez uveřejnění může být při zadávání veřejné zakázky použito, pokud v předchozím otevřeném řízení nedostane zadavatel žádné nabídky nebo podstatně nezmění zadávací podmínky.
DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásila, SOR však tendr u antimonopolního úřadu napadl s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimálního objemu palivových nádrží a minimální kapacity akumulátorových baterií. Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii.
Krajský soud musí případ posoudit znovu
Podle rozhodnutí úřadu si DSÚK nedostatek nabídek v původním tendru způsobila špatně nastavenými podmínkami sama a nesplnila tak zákonné podmínky pro jednací řízení bez uveřejnění. Podaný rozklad tehdejší předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl a DSÚK se bránila podáním správní žaloby u Krajského soudu v Brně.
Ten jeho argumenty vyslyšel a rozhodnutí ÚOHS zrušil. Antimonopolní úřad se pak bránil podáním kasační stížnosti k NSS, který jeho argumenty nyní vyslyšel a rozsudek Krajského soudu v Brně zrušil. Soud nyní musí záležitost posoudit znovu a zohlednit při tom právní názor NSS.
Antimonopolní úřad za uzavření dvou smluv na autobusy uložil v květnu 2020 DSÚK pokutu 18 milionů korun, ta ale není pravomocná. Řízení je pozastaveno až do skončení soudního projednávání rozhodnutí o zákazu plnění obou smluv.